Polská vláda se chystá uvalit speciální daň na hypermarkety
Zvláštní daň pro velké obchodní řetězce chystá nová polská vláda. Norma by měla začít platit už na jaře, kabinet si od ní slibuje zlepšení situace malých domácích obchodů i vyšší příjmy do státního rozpočtu.
„Jde o to, abychom dali možnost konkurovat i malým polským obchodním firmám,“ vysvětlila záměr vlády premiérka Beata Szydlová.
Opatření má i populistický podtext. Velké řetězce totiž mají většinou zahraniční vlastníky, hlavně v Německu a ve Francii, a podle kabinetu zůstane díky většímu zdanění víc peněz doma v Polsku.
Vláda také připouští, že jí to umožní snáz plnit sliby o vyšších přídavcích na děti, snížení věku odchodu do důchodu a podobně.
O plánu polské vlády zavést speciální daň na hypermarkety informuje zpravodaj Vít Phanka
Původně chtěla vláda zavést daň na obchody s prodejní plochou větší než 250 metrů čtverečních. Teď plánuje progresivní daň podle výše tržeb.
Proti takovému cílenému zdanění se staví například konfederace prodejců Lewiatan. „Jestli je správní progresivní daň pro obchodní firmy, proč ji nezavést rovnou pro všechna odvětví?“ ptá se zástupce konfederace Jeremy Mordaszewicz.
I podle některých expertů tak jako tak nakonec zaplatí daň spotřebitelé v podobě zvýšených cen.
Zvláštní daň mají platit i internetové obchody
Kromě hypermarketů se chce polská vláda zaměřit i na internetové obchody, kterých je v Polsku přes 20 tisíc. Jen loni vzrostl jejich obrat asi o pětinu a letos se odhaduje na 40 miliard zlotých, tedy přes čtvrt bilionu českých korun.
I v tomto případě někteří vládní poslanci otevřeně mluví o tom, že cílem je zvýšit příjmy do státní pokladny právě kvůli vládním slibům.