Polsko investuje do dálnic miliardy eur. Má dvakrát větší síť než Česko
Kvalita polských silnic byla ještě před pár lety pro smích. Jenže to se rychle mění. Polsko investovalo do dálnic miliardy eur. Dnes jich má dvakrát více kilometrů než Česká republika. A staví pořád nové a lepší.
„Ten rozvoj je fantastický, to můžeme z pohledu Slovenska či Česka jen závidět,“ říká Slovák Igor Ruttar, šéf jedné z nadnárodních firem, které těží z rozkvětu polského silničního stavebnictví. Žije v Polsku už 16 let a má srovnání.
„Kdysi, když jsem s autem překročil hranici, začal jsem se velmi rozčilovat kvůli stavu cest, které byly samé kolejnice, trhliny a díry. Dnes je situace možná i opačná. Když se vracím na Slovensko, vidím silnice s trhlinami a dírami,“ popisuje.
O rozmachu polské dálniční sítě informuje zahraniční zpravodaj ČRo Vít Pohanka
Před deseti lety mělo Polsko ve srovnání s Českem stěží polovinu kilometrů dálnic. Teď jich má dvojnásobek. Rychlostních silnic dokonce třikrát více.
Ty nové už vůbec nejsou jako ta, které se po někdejším komunistickém vládci říkalo posměšně „gierkówka“. Byla sice čtyřproudá, ale ústily do ní polní cesty. To už teď na nových polských silnicích rozhodně nehrozí.
Igor Ruttar stojí na experimentálním úseku rychlostní silnice u Varšavy. „To je model vozovky se speciální podkladovou vrstvou, známý jen v USA. Možná ani Němci, ani Francouzi to ještě nedělají,“ podotýká.
Stará dálnice se zkrátka nepostaví. Polsko je toho důkazem a v kvalitě nových úseků silnic si nezadá s Německem nebo Francií.
Pravda, na venkově jsou i teď k vidění staré asfaltky plné výmolů a nepřehledných, nebezpečných míst. Hlavní tahy do Varšavy ze všech směrů se však v posledních letech revolučně zlepšily a dál zlepšují.