Polsko klesá v žebříčku svobody médií. Veřejnoprávní TVP čelí obvinění z nenávisti a porušení etiky

Od roku 2015 se Polsko v žebříčku mediální svobody Reportérů bez hranic propadlo z osmnáctého na šedesáté šesté místo. Tehdy vláda strany Právo a spravedlnost zahájila mediální reformy, které ve velkém ovlivnily veřejnoprávní média, hlavně televizi TVP. Ta je provázaná právě s vládní stranou a v publicistice i zpravodajství často tvrdě útočí na opozici. Kvůli tomu pravidelně čelí obvinění z neetického chování i podněcování nenávisti.

Od stálého zpravodaje Varšava Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Polská média

Důvěru v TVP ztrácí i Poláci (ilustrační foto) | Foto: STR | Zdroj: Reuters

„Před čtyřmi lety, dva dny po zavraždění mého bratra, se mě váš kolega ptal, jestli ta tragédie nějak ovlivní veřejnou debatu v Polsku. Řekl jsem mu tehdy, že ne. Tvrdil, že jsem pesimista, a já mu řekl, že jsem realista. Teď, po čtyřech letech tady máme tragédii ve Štětíně,“ vypráví poslanec Občanské koalice Piotr Adamowicz, bratr zavražděného gdaňského starosty Pawla Adamowicze.

Syn polské političky spáchal sebevraždu. Stal se obětí sexuálního zneužití, jejichž popis zveřejnila média

Číst článek

Toho v roce 2019 pobodal na pódiu charitativního koncertu Stefan W. – několikrát trestaný recidivista, který veřejně deklaruje svoji podporu vládní straně Právo a spravedlnost. Ještě před útokem byl Adamowicz častým terčem kritického obsahu televize TVP a současně dostával e-maily i dopisy s četnými výhrůžkami.

„Co se týče bezpečnosti, úřady udělaly změny. Takové akce už jsou dnes zabezpečené. Dokládá to zasedání Evropského výboru regionů, které bylo nedávno v Gdaňsku. Ale jestli něco udělali proti šíření propagandy? Vůbec nic se nezměnilo. Pořád slýcháme ten samý narativ, že za všechno může opozice, za všechno může Donald Tusk a Právo a spravedlnost jsou ti dobří. Atmosféra je pořád stejná,“ říká poslanec.

Podle mediálního analytika Adama Szynola z Univerzity ve Vratislavi nastaly změny v médiích už v letech 2005 a 2007. Ale v roce 2015 se k moci dostali konzervativní populisté, kteří vyvolávají krajní emoce.

⚡️After a relatively quiet year for #pressfreedom in #Poland, independent media are again being threatened by political pressures, opaque regulatory proceedings & a discriminatory bill. RSF asks 🇵🇱authorities to stop undermining the right to information.👇
bit.ly/3TdRcH1

18:37 – 10. 03. 2023

8 9

„Hledají témata, u kterých se dají šířit různorodé názory – často i extrémně polarizované. A samozřejmě nastiňují některé úhly pohledu jako ty správné, ty ‚naše‘, které budeme bránit všemi možnými prostředky. Ti ostatní jsou ti špatní, ti, které je potřeba stigmatizovat. To je velmi smutný způsob, jak dělat politiku, a má to své důsledky, například i v polarizaci médií,“ vysvětluje Szynol a dodává:

„Média jsou buď k vládě velmi vstřícná, to je případ dříve veřejnoprávních médií, která ale teď můžeme nazývat spíš státní nebo stranická. A pak jsou média, která jsou v jakémsi protiútoku. Občas nacházíme i média, která se snaží držet někde uprostřed a té války se neúčastnit.“

Nejhorší z možných

Současnou situaci v TVP považuje analytik Szynol za tu nejhorší z možných. Zpravodajský i publicistický obsah jejích kanálů přirovnává k propagandě z časů Polské lidové republiky.

V Polsku odmítli přísnější pravidla pro potraty. Trestné měly být také informace o interrupcích

Číst článek

A jak ukazují šetření Centra pro výzkum veřejného mínění, důvěru v ní ztrácí i Poláci.

Zatímco před rokem 2015 o ní mělo dobré mínění 80 procent dotázaných, v roce 2021 už takový názor zastávalo jen 40 procent.

Na konci prosince 2022 novináři TVP a Radio Štětín zveřejnili návodné popisy obětí sexuálního zneužívání. Toho se dopustil muž spolupracující s opozicí. A jednou z obětí byl syn poslankyně Občanské koalice Magdaleny Filiksové.

15letý Mikołaj spáchal v únoru sebevraždu. Následně se na TVP snesla kritika z porušení etických pravidel. Vyvstaly otázky, nakolik může být spoluvinná za smrt chlapce.

Spoluvina?

Adam Szynol ovšem poukazuje na skutečnost, že během roku před smrtí Pawla Adamowicze byly ve veřejných médiích zveřejněny stovky až tisíce materiálů, které byly velmi negativní.

Bělorusko odsoudilo novináře z polské menšiny. Opozice označila rozsudek za osobní pomstu

Číst článek

„Nemůžeme říct, že televize Adamowicze zabila. Ale do jisté míry přispěla k tomu, že někdo vtrhl s nožem v ruce na pódium a zabil ho. Zabýval se tím i soud. V případě Mikołaje je situace složitější, protože byl obětí sexuálního zneužívání. Ten případ byl spíš utajovaný, než se ho chopila veřejnoprávní média. Jsem přesvědčený, že to opět byl organizovaný útok, zřejmě proti opozici. Ale zatím nemáme informace, abychom mohly tyto události spodobňovat," dodává Adam Szynol.

Naráží přitom na to, že velká část obyvatel země má přístup pouze k pozemnímu televiznímu vysílání. Nemá ani kabelovou, ani satelitní, ani internetovou televizi. V takzvaném DVB-T vysílání sice můžou naladit i některé komerční stanice. Informační dominanci v něm ale má právě TVP.

Kateřina Havlíková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme