Polsko otevřelo další kus dálnice
S velkou slávou se u polské Poznaně otevíral nový úsek dálnice, která má v budoucnu spojit hlavní město Varšavu s německou hranicí. Zahájení provozu na nejnovější polské dopravní tepně bylo obohaceno o netradiční umělecký výstup.
Auto za autem, kamion za kamionem. Pokud se v mezi řidiči Polsku mluví o "drodze meczenstwa" tedy "cestě utrpení", pak je řeč o silnici číslo 2 z Varšavy do Poznaně. Mohu potvrdit, že jet 310 kilometrů 6 hodin po dvouproudové silnici plné nákladních aut je opravdu k zešílení.
Teď už by alespoň třetina cesty měla být mnohem příjemnější. Až dosud byl na celé trase otevřen jen malý kus budoucí dálnice A2 v délce 47 kilometrů. Vedl od jednoho nepříliš významného města k druhému. Teď k němu přibyl další 37kilometrový úsek, který spojí ono okresní město Konin s veletržní metropolí Polska - Poznaní.
Otevření dálnice se účastnili premiér i ministr infrastruktury, který co půl roku Polákům předkládá vize budoucí dálniční sítě a vymýšlí způsoby, jak na ně z kapes daňových poplatníků vytáhnout peníze. "Jsem rád, že se nám daří zrychlit výstavbu dálnic," řekl po přestřižení pásky ministr infrastruktury Marek Pol.
Opravdu je to pokrok. Oproti loňsku, kdy se v Polsku postavilo všeho všudy 12 kilometrů dálnice, dnes měří všechny po Polsku roztroušené dálniční úseky 450 km. Netvoří síť, jsou pro řidiče jen příjemným zpestřením cesty, které ale záhy končí.
I 37 kilometrů dálnice je důvod k oslavě. Stavaři dokonce na otevření nového úseku secvičili pro vládní suitu taneční číslo v bagrech na hudbu v rytmu techna, jakési synchronizované ježdění bagrů.
Nová dálnice určitě nezpříjemní cestování všem řidičům, kteří po trase číslo 2 směřují do Německa. Za průjezd 85 kilometrů dálnice totiž musejí zaplatit osobní vozy 20 zlotých a kamiony 74 zlotých - tedy v přepočtu 140 a 500 korun. Mnozí si proto jízdu po dálnici raději rozmyslí.
Projet si 85 kilometrů po pěkné dálnici je sice v polských podmínkách pohádka, ale chybí jí happy end. Z jednoho konce dálnice v Poznani je to k začátku německé dálniční sítě ještě 180 kilometrů a z druhého konce do Varšavy ještě 200.