Posun Concordie zastavil záchranné práce i odčerpávání nafty

Záchranáři měli poslední den pokračovat v prozkoumávání vraku ztroskotané lodi Concordia. Kolem půl desáté dopoledne se však loď pohnula, i když jen o několik centimetrů. Kvůli obavám o další pohyb lodi museli záchranáři operace přerušit. Italské úřady stále pohřešují 23 pasažérů. Smrt 11 dalších už potvrdily.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Costa Concordia - satelitní pohled | Zdroj: Reuters

Na ostrov mezitím přijeli příbuzní pohřešovaných, aby ověřili totožnost obětí vyproštěných z plavidla. Kromě záchranářů ale práci přerušili také dělníci, kteří pracují na přípravě odčerpávání palivové nafty ze zásobníků lodi. S odčerpáváním paliva se ale začne co nejdříve.

Dnes nebo zítra bude předložen plán operací, který ale bude platit pouze pro aktuální situace. Jestli se Concordie posune a potopí se do větší hloubky, plány se budou muset přepracovat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Aktuální situaci kolem ztroskotané lodi Costa Concordia shrnuje spolupracovnice ČRo Vědunka Lunardi

Už nyní jsou připraveny tankové lodě a speciální zařízení holandské společnosti Smit Tak, která bude operaci provádět, je už z větší části na ostrově. Jedná se například o zařízení, které musí zahřát naftu, aby nebyla viskózní a také o zařízení nutná pro zajištění maximální bezpečnosti při operacích. Nezmění-li se poloha vraku, operace budou trvat od dvou do pěti týdnů.

Společnost Costa musí do týdne rozhodnout, co bude s vrakem dělat dál. Firma Smit Tak během týdne předloží plány dvou variant. Buď se vrak nadzvedne jakýmsi vzduchovým polštářem a odtáhne, nebo se rozřeže na místě. Společnost Costa i ochránci přírody dávají přednost první variantě, bude-li možná.

Podle Vladimíra Holuba ze Státní plavební správy je nutné zjistit rozsah poškození plavidla a vyhodnotit, jestli má smysl ho opravit. Pak by se musel vymyslet způsob, jako ho odtáhnout do suchého doku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vladimír Holub ze Státní plavební správy vysvětloval ve Světě o jedné postup při záchranných pracích na plavidlech

„Opravit se dá všechno, pokud je například lodní trup v pořádku. Kolikrát se vyměnily pláty na plavidle v suchém doku. Cena toho plavidla je veliká, nicméně v tomto případě jsem dost skeptický,“ přiznává.

Kapitán Schettino, který je zřejmě za havárii zodpovědný, se už vrátil domů. Italská veřejnost nechápe, že mu soudkyně povolila pro předběžné vyšetřování domácí vězení. Také prokurátor uvedl, že takovému rozhodnutí nerozumí a čeká na vysvětlení motivace soudkyně.

Proti rozhodnutí soudkyně se odvolá a bude požadovat detenci ve vězení. Vyšetřuje se postup dalších tří lidí, dvou palubních důstojníků, kteří opustili loď na šalupě spolu s kapitánem a také postupování manažera firmy Costa pro záchranné operace, který mohl, podle prokurátra, ovlivnit jednání kapitána.

Čeká se také na výsledky testů, které objasní, jestli kapitán nepožil alkohol nebo drogy. Ministr životního prostředí Clini také hodlá zpřísnit pravidla pro plavbu lodí v Tyrhénském moři a mimo jiné zakázat také, aby obrovské výletní lodi mohly kotvit u náměstí svatého Marka v Benátkách.

Vědunka Lunardi, Ondřej Černý, Lucie Maňourová, Mirko Kašpar, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme