Potápěči našli druhou černou skříňku z Tu-154. Může za pád letadla závada vztlakových klapek?

Ruští potápěči vyzvedly ze dna Černého moře druhou černou skříňku z havarovaného letounu Tu-154. Pátracím týmům se už také podařilo najít 15 těl obětí nedělní ruské letecké katastrofy. Za pádem stroje může být podle ruských médií závada vztlakových klapek. Letadlo se zřítilo v neděli krátce po startu ze Soči. Na palubě bylo celkem 84 cestujících a osm členů posádky, včetně téměř všech členů pěvecké části Alexandrovova souboru písní a tanců, kteří letěli povzbudit ruské vojáky nasazené v Sýrii.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pátrací týmy vytahují trosky letadla Tu-154, které se v neděli zřítilo do Černého moře | Zdroj: Reuters

„Našli jsme druhý záznamník z Tu-154 a vyzvedli ho z mořského dna,“ informovalo ruské ministerstvo obrany. První záznamník objevili potápěči v úterý, obě zařízení jsou v dobrém stavu a už byla odeslána k analýze do Moskvy.

Vyšetřování leteckého neštěstí nadále pokračuje. Ruská kontrarozvědka FSB už dříve uvedla, že příčiny havárie mohou být čtyři: chyba pilota, technická závada, nekvalitní palivo nebo cizí předmět v motoru.

Závada vztlakových klapek

Aktuálně ale ruská média spekulují závadě takzvaných vztlakových klapek. Tyto klapky jsou pohyblivým mechanizmem na křídlech letounů, který zajišťuje zvýšení vztlaku tak, aby při startu nebo přistání mohl stroj letět při nižší rychlosti.

Přehrát

00:00 / 00:00

Může za pád Tu-154 závada vztlakových klapek? Spekulace, míní pilot a letecký publicista Ladislav Keller

„Vztlakové klapky se vysouvají před vzletem do vzletové polohy. V průběhu vzletu se nehýbou. Po vzletu v určité výšce začne posádka letoun urychlovat a vztlakové klapky poté zasouvá až na nulu,“ popsal ve vysílání Českého rozhlasu pilot a letecký publicista Ladislav Keller, který s Tu-154 několik let létal.

Ruský zpravodajský server Life.ru v úterý zveřejnil údajný přepis záznamu z kokpitu letadla krátce před nehodou, který prý obsahuje množství šumu.

Data také podle serveru ukazují, že nenadálá situace byla pro posádku překvapením a piloti byli v prvních vteřinách zmatení, rychle se ale vzchopili a snažili se letadlo zachránit. Ruské úřady tuto informaci oficiálně nepotvrdily. Agentura AP nicméně uvedla, že server Life.ru je známý svými dobrými vztahy s bezpečnostními úřady.

Ze záznamu ale podle Kellera nelze nic usuzovat. „V tomto případě skutečně nevíme, co se mohlo stát,“ upozorňuje Keller. Mohlo podle něj dojít například k takzvanému rozsouhlasení klapek.

„Klapky se musí zasouvat synchronně, aby nedocházelo ke klonivým momentům. Pokud se jedna klapka zasouvá rychleji a druhá pomaleji, tak je systém zastaví. Posádka pak už polohu klapek nemění, udělá okruh a přistane. Technici pak řeší, proč došlo k jejich rozsouhlasení,“ vysvětluje pilot a letecký publicista.

Nicméně takový problém podle něj není tak zásadní, aby kvůli němu došlo k nehodě. Muselo tak podle něj jít o souhru vícero faktorů najednou. Upozorňuje ale, že jde o čisté spekulace.

Závada klapek a chyba pilota

Server ruského listu Kommersant také tvrdí, že podle dosavadních poznatků měl letoun po startu problémy se vztlakovými klapkami. Pilot pak možná nezvládl manévr a nedodržel povolený úhel stoupání stroje.

Agentura Interfax pak citovala nejmenovaný zdroj v ozbrojených složkách, podle kterého mohla havárii Tu-154 zavinit právě chyba pilotů v kombinaci s technickou poruchou.

Námořnictvo stále pátrá po tělech obětí katastrofy. | Foto: Reuters

Bývalý zástupce velitele ruského letectva Nikolaj Antoškin však řekl, že postup při selhání klapek je součástí standardního školení pilotů.

„Piloti vědí, co dělat, když se klapky nezatáhnou nebo zůstanou vyklopené. To není žádný problém," řekl Antoškin agentuře RIA Novosti.

Agentura TASS ve středu informovala, že na pláži nedaleko havárie se připravuje prostor, kde se začnou skládat nalezené trosky letadla. Na zemi bude nakreslen obrys letadla a do něj vkládány nalezené části.

Jde zatím o 12 velkých kusů a 1547 malých fragmentů. Velitel potápěčů Alexandr Abakumov uvedl, že viditelnost pod hladinou je poměrně dobrá a na dně ještě leží mnoho drobných úlomků letadla.

Lidé v Soči přináší na květiny a zapalují svíčky na památku obětí havárie letadla | Foto: Reuters

Martin Dorazín, Anna Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme