Potápějící se loď má kapitán opouštět jako poslední
Stovky let přetrvává pravidlo - kapitán opouští potápějící se loď jako poslední. Dnes víc než aktuální téma v souvislosti se ztroskotáním výletní lodi Costa Concordia u italského pobřeží
Velitel námořního plavidla je povinen opustit námořní plavidlo poslední - to je přesná citace ze zákona. To, co bylo dříve věcí námořní cti, dnes stanovuje zákon. A že má čest cenu života dokazuje i fakt, že za porušení pravidla byla v minulosti kulka do hlavy. Dnes hrozí „jen" roky vězení.
Kapitán samozřejmě nese odpovědnost za loď, posádku i cestující, potvrdil v České televizi Václav Bozděch, bývalý kapitán námořních nákladních lodí: „I na závěr musí podávat zprávu o stavu lodi. Musí tam být do konce.“
Pokud je kapitán zneschopněn třeba nemocí nebo zraněním, přebírá jeho povinnosti první důstojník. Námořní zákon se týká i Česka, přestože země nemá žádný přístav a pod její vlajkou nepluje jediná velká námořní loď.
U velkých námořních lodí je samozřejmostí výcvik pro mimořádné události. Celá posádka absolvuje někdy až týdenní náročný výcvikový kurz. A i cestující musejí být připravení na jakoukoli mimořádnou událost, říká Roman Paulus, někdejší kuchař zaoceánské lodi Queen Elisabeth II:
„Nacvičuje se nouzový stav, kdy s plovoucí vestou v bazénu se studenou vodou lezete do záchranného člunu. Je to třeba absolvovat před naloděním, ať jako námořník, nebo kuchař. Mám zkušenost, že se to nepodceňuje.“
Všichni na palubě musejí vědět, kudy a do kterého člunu v případě evakuace nastupovat. A také jak použít záchrannou vestu. Podobnou instruktáž známe i z cestování letadlem.