Potraviny rozdělují Evropu. Europoslankyně Sehnalová chce od EK detailnější analýzu

Potraviny, které si koupíte na západě a na východě Evropy nemusejí být vždy stejně kvalitní. Ačkoli jsou ve stejných obalech, od stejné firmy a jsou si lidově řečeno podobné jako vejce vejci. Před rokem to dokázala analýza provedená Asociací spotřebitelů Slovenska. Podobné srovnání několika výrobků prodávaných v Západní Evropě a v Česku provedla i Mendelova univerzita v Brně. Jeho výsledky se prezentovaly na veřejném slyšení v Evropském parlamentu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nonamvěc

nonamvěc | Foto: Comstock Images

Aféru kolem markantních rozdílů v kvalitě i složení stejných potravin prodávaných v západní části Evropské unie a v jejích nových členských zemích rozpoutal test Asociace spotřebitelů Slovenska.

Jejímu předsedovi Milošovi Laukovi někteří potrefení výrobci nemohli přijít na jméno, ale proti výsledkům testu se nebránili, jak hrozili.

„Mnozí výrobci, kteří nedodrželi stejnou kvalitu, zareagovali na náš test tak, jak se to děje často. Začali vyhrožovat soudními procesy. Uplynul již rok a doteď žádný soud nebyl,“ uvedl Lauk.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tématu natáčel bruselský zpravodaj Českého rozhlasu Pavel Novák

Výsledky českého testu, který u Ústavu technologie potravin Mendelovy univerzity v Brně zadala europoslankyně za ČSSD Olga Sehnalová nevyšel přímo v neprospěch v Česku prodávaných výrobků. Dokázal ale, že opravdu ty nakoupené v Bruselu a ve Štrasburku nejsou vždy úplně stejné jako ty z prodejny stejného obchodního řetězce v Brně.

„Dalo by se říct, že něco málo přes padesát procent z těch testovaných výrobků bylo kvalitou srovnatelných, 24 procent bylo lepších českých a 23 procent bylo kvalitnějších zahraničních výrobků,“ říká odborná asistentka Ústavu technologie potravin Mendelovy univerzity Hana Šulcerová.

EK na tahu

„Stejně nám vyšla například Coca-cola, kečupy Heinz, naopak kvalita výrazně horší byla v případě Actimelu, omáčky Panzani. Naopak lepší u nás byl jogurt Activia,“ prezentuje nejmarkantnější rozdíly eurposlankyně Sehnalová.

Průzkumem, který zadala, chtěla upozornit na to, že opravdu potraviny, které se prodávají s globální značkou po celé Evropě, nejsou všude stejné. A to by na jednotném trhu Evropské unie měly.

Vyzývá tedy Evropskou komisi, aby za prostředky větší, než které si může dovolit ona, provedla detailní analýzu na první pohled stejných potravinářských výrobků prodávaných v různých zemích Unie.

„Já bych byla v téhle fázi opravdu spokojená s nějakým fundovaným průzkumem, ze strany Komise, která by se měla tímto problémem zabývat,“ dodává europoslankyně.

Pavel Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme