Povinnost zimních pneumatik neplatí ve všech sousedních zemích. Někde jsou jen doporučeny
Pro české řidiče ode dneška platí povinnost jízdy na zimních pneumatikách. V opačném případě jim hrozí pokuta ve výši až dva a půl tisíce korun nebo velký problém s pojistným plněním při případné nehodě. Ne všude v sousedních zemích ale platí stejná povinnost.
Například v Polsku řidiči používat zimní pneumatiky ze zákona nemusí. Policie řidiče sice vyzývá, aby v rámci bezpečnosti přezuli, ale žádné sankce za to nehrozí. Zimní pneumatiky používá přibližně polovina tamních řidičů.
V horských oblastech, kde jsou na to řidiči upozorněni i dopravní značkou, jsou povinné sněhové řetězy.
Jak je to v okolních zemích s povinností zimních pneumatik, informovala redaktorka Marcela Hálová
V posledních letech policie během zimy kontroluje, jestli řidiči zbytečně dlouho nestojí ve městě na jednom místě se zapnutým motorem. Tolerují několik minut stání a při překročení může Polák čekat pokutu v přepočtu až 1800 korun.
Na Slovensku jsou zimní pneumatiky povinné vždy, když je na silnici námraza nebo souvislá vrstva sněhu nebo pokud se to vzhledem k roční době dá předpokládat. Kamiony a autobusy musí mít zimní pneumatiky alespoň na jedné hnací nápravě v období od 15. listopadu do 31. března.
V Rakousku je to hodně podobné jako u nás. Říká se tam ale, že ode dneška není povinnost, nýbrž důvod mít zimní pneumatiky. Do zimní výbavy se tady navíc počítá i škrabka na led.
V některých alpských oblastech je zimní výbava auta povinná a počítají se do ní i řetězy. Při nedodržení předpisu hrozí řidičům pokuta ve výši 36 eur, v přepočtu asi 920 korun.
V Česku začíná platit povinnost jízdy na zimních pneumatikách
Číst článek
V Německu mají stejné podmínky jako u nás - povinnost nastává v momentu, kdy je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo jinovatky.
Povinné je zimní obutí například na Ukrajině, v Litvě, v Lotyšsku a v severských státech. Například ve Švédsku se do doporučené zimní výbavy počítá i tažné lano nebo startovací kabely.