Přísnější pravidla pro dotace z EU zamezí předraženým zakázkám v českých projektech

Česko chce zavést přísnější pravidla pro vyplácení evropských dotací v příštích letech. Zakázky na služby nebo stavební investice by se měly řídit podle určitých cenových limitů, aby nedocházelo k předražování projektů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Evropské dotace. Ilustrační foto

Evropské dotace. Ilustrační foto | Foto: European Commission Audiovisual service

Česko chce stavět levněji. Evropská unie totiž odmítá proplácet předražené projekty. Ministerstvo pro místní rozvoj chce ceník, ve kterém, zjednodušeně řečeno, bude jasně stát, kolik stojí most, kolik stojí tunel nebo třeba odstavné parkoviště.

Cenový paušál by se mohl podle náměstka ministra pro místní rozvoj Daniela Brauna týkat například tlumočnictví:
„Při každé konferenci se zajišťuje tlumočník a bude určena paušální sazba iks tisíc za hodinu. Bude stačit zkontrolovat, že ten tlumočník tam byl.“

Podle Martina Kameníka z neziskové organizace Oživení je to krok správným směrem: „Bude dobře stanovena cena. Je to určitě velmi užitečný nástroj pro kontrolu.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O předražených dopravních stavbách natáčel reportér ČRo Pavel Polák

Zdá se, že takový nápad není v Česku úplnou revolucí. Ceník dopravních staveb tu už je několik let.

Samozřejmě i předtím existovaly různé materiály pro projektanty, ale od roku 2007 je hmatatelný katalog, který je fakultativního charakteru pro projektanty, to znamená není nijak zavazující,“ říká Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty, která v Česku staví a udržuje vlakové tratě.

V tom je pravděpodobně potíž. Katalog tu je, ale závazný není.

„Jednotlivé položky jsou víceméně takovým vodítkem, protože zase pokud do toho vstoupí nějaké architektonické originální stavby, architektonická originální řešení, tak samozřejmě tam ten katalog příliš nepomůže,“ myslí si Halla.

Takových příkladů je v českých krajích požehnaně. Například majestátní, originální, nicméně zbytečné rondely u železniční zastávky v Kolíně nebo v Říčanech. Projektantské finesky tak často prodražují stavbu, a to nejen na železnici.

V Rakousku to už umějí

To, co chce český stát zavést, už naši jižní sousedé znají. A nejen znají, ale vesměs i umějí.

„Máme data, která systematicky analyzujeme. A ty máme při zadávání zakázek samozřejmě k dispozici,“ říká Christian Honeger, vedoucí plánovacího oddělení ASFiNAGu, což je rakouská obdoba českého Ředitelství silnic a dálnic.

„Na základě zkušeností, které máme z předchozích projektů, analyzujeme konečné ceny. Při zadávání dalších zakázek je pak srovnáváme s nabídkami. Pokud se nabídka výrazně liší od běžných cen, požadujeme vysvětlení. A pokud zjistíme, že ceny jsou předražené, může to vést k tomu, že vypsanou zakázku zrušíme."

Ostatně přesně tak postupuje i Evropská komise, když hodnotí projekty, u kterých jednotlivé státy žádají evropské spolufinancování. I ona si všimne ceny, která je neobvyklá.

Stát si od nové kontroly slibuje méně podvodů v evropských projektech, za které Česko opakovaně kritizuje Brusel.

Pavel Polák, Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme