Pro učitelskou vášeň neměli rodiče studentů pochopení
Pan učitel Rafal F. učí fyziku na jednom učilišti ve Zlotově a má svůj předmět zřejmě opravdu rád. V zájmu pochopení efektu ionizace provedl názorný experiment. Učňům dal vypít speciální tekutinu a pak do nich zavedl proud, aby mohli sami na sobě pozorovat účinky ionizace.
Zvláštní experiment provedl na svých žácích jeden polský učitel fyziky. Začal do nich pouštět proud.
Nikomu se nic nestalo, ale mládenci se o tomto o zajímavém pokusu rozpovídali doma, což neměli dělat. Vyděšení rodiče si hned představili obdobu doktora Mengeleho a zasypali školu rozhořčenými dotazy. Ředitel se jim snažil namluvit, že ionizace zlepšuje krevní oběh, ale s takovou bajkou u rodičů neuspěl.
Dotazy vystřídaly stížnosti. Příliš horlivý fyzikář dočasně nesmí vyučovat a o jeho experimenty se zajímá prokuratura. Sami učni si ale na nic nestěžují a pana Rafala považují za jednoho z nejlepších pedagogů.
Je ale možná dobře, že vedení školy zchladilo jeho zápal pro předmět. Bůhví, co by se mohlo stát, kdyby pan Rafal chtěl učňům názorně vysvětlit například jadernou reakci.