Proti xenofobii na YouTube v Německu bojují reklamními klipy s uprchlíky

V Německu se objevila nová kampaň proti nenávistným klipům na serveru YouTube. Spustila ji nezisková organizace, která pomáhá uprchlíkům. Funguje to jednoduše - cílenou reklamou. Videím s xenofobním obsahem zkrátka předchází reklamní klip, který se nedá jen tak přeskočit. Místo propagace nějakého výrobku nebo služby v něm ale promluví třeba syrský uprchlík a zkusí vyvrátit nějaký předsudek o migrantech.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rodina syrských uprchlíků v Německu (ilustrační foto)

Rodina syrských uprchlíků v Německu (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

„Nikdy jsem nebyl ve vězení, zato Lutz Bachmann ano, odsoudili ho za krádež, ublížení na zdraví, vloupání a obchod s drogami,“ vypráví Arif, 31letý uprchlík ze Sýrie. Jeho video předchází jinému videu, tomu, na které chtěl uživatel vlastně původně kliknout - záznamu řeči Lutze Bachmanna, zakladatele protiislámského hnutí Pegida.

Bachmann v něm obviňuje uprchlíky, že jsou to zločinci a zvyšují kriminalitu. Syrský uprchlík ale pár vteřin předtím Bachmanna usvědčí, že kriminálník je tu někdo jiný.

„Jediné, co spolu máme společné, je, že jsme oba uprchlíci. Jenže já utekl před válkou ze Sýrie, zatímco Bachmann utekl z Německa před úřady do Jihoafrické republiky.“

Reklamní klip s uprchlíky musí přímo navazovat na xenofobní video, které následuje po něm. Tak jako v případě některých videí populistické strany Alternativa pro Německo, která se ostře vymezuje vůči imigrantům. Než se k nim člověk dostane, vykoukne na něj v reklamním okénku další Syřan, 26letý Fadí.

„Milá Alternativo pro Německo, prošel jsem si váš volební program. Co plánujete v ekonomice, životním prostředí nebo školství? ... Nic? Takže váš jediný program jsou uprchlíci? Neměli byste se k nám začít chovat trochu líp, když vám přinášíme tolik hlasů?“ ptá se Fadí.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Německu přišli na to, jak využít reklamní okénka na YouTube k boji proti xenofobii. Natáčel o tom Vojtěch Berger ze zahraniční redakce

Celou kampaň spustilo sdružení Flüchtlinge Wilkommen, v překladu Uprchlíci, vítejte. „Zaplatili jsme na YouTube reklamu spojenou přesně s těmi kanály a klíčovými slovy, která žádný inzerent nechce - jako islamizace, Pegida, uprchlíci pryč a podobně. Chceme tím zasáhnout lidi, kteří hledají nenávistná videa a dát jim šanci změnit svůj pohled,“ vysvětluje Mareike Geilingová.

Protixenofobní reklamou je zatím vybavená asi stovka německých klipů a další mají přibýt.

Vojtěch Berger Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme