Bidenův úřad se zbavuje lidí napojených na Trumpa. Končí ředitel v čele Rádio Svobodná Evropa

Dočasná šéfka americké Agentury pro globální média (USAGM) Kelu Chaová, kterou do funkce jmenoval před několika dny nový americký prezident Joe Biden, v pátek odvolala šéfy Rádia Svobodná Evropa/Rádia Svoboda (RFE/RL) a dalších dvou stanic, kteří měli blízko k exprezidentovi Donaldu Trumpovi. Informují o tom americká média. Již o den dříve přitom skončili také Trumpovi naklonění šéfové Hlasu Ameriky a kanceláře pro vysílání na Kubu.

Washington Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pohled do české pobočky Rádio Svobodná Evropa | Foto: Zbyněk Pecák

USAGM provozuje řadu rozhlasových stanic, jejichž posláním je vysílat nezávislé zpravodajství do zemí mimo USA. Agentura provozuje kromě RFE/RL a Hlasu Ameriky (VOA) také Rádio svobodná Asie a vysílání na Blízký východ (Middle East Broadcasting Network).

Všechny nedávno odvolané dosadil do funkcí Trumpem jmenovaný exšéf USAGM Michael Pack, který odstoupil na Bidenův nátlak jen pár hodin poté, co se demokratický prezident ve středu ujal moci.

Packovo osmiměsíční vedení USAGM provázely četné kontroverze, mnozí jej kritizovali za to, že provádí ideologicky motivované personální změny ve vedení stanic s cílem proměnit je v propagandistické nástroje Trumpovy administrativy. Pack zase tvrdil, že chce z jejich zpravodajství vymýtit údajné protitrumpovské zaměření.

Rádio Svobodná Evropa se poprvé od konce studené války vrací do Maďarska

Číst článek

Chaová v pátek odvolala šéfy RFA/RL Teda Lipiena, Rádia svobodná Asie Stephena Yatese a ředitelku vysílání na Blízký východ Victorii Coatesovou. Všechny tři do funkcí dosadil Pack teprve v prosinci.

Ve čtvrtek přitom skončil rovněž ředitel Hlasu Ameriky Robert Reilly, jeho zástupkyně Elizabeth Robbinsová a šéf kanceláře pro vysílání na Kubu Jeffrey Shapiro.

Podle médií zatím není jasné, zda se odvolaní šéfové pokusí rozhodnutí Chaové soudně napadnout. Od začátku letošního roku vstoupila v platnost nová pravidla, která ředitelům jednotlivých stanic provozovaných USAGM garantují ochranu před svévolným propuštěním.

Všichni nově odvolaní šéfové byli podle AP známé konzervativní postavy, které Pack do funkce vybral v rámci snahy o cílenou proměnu těchto veřejně financovaných médií, které Trump a jeho spojenci obviňovali z předpojatosti vůči republikánům.

Odvolaný šéf VOA Reilly přitom čelil v posledním týdnu také kritice kvůli tomu, že nařídil přeřadit na jinou pozici reportérku stanice v Bílém domě, jež se pokoušela položit nepříjemné otázky bývalému šéfovi americké diplomacie Mikovi Pompeovi.

Pack je bývalým spolupracovníkem Trumpova někdejšího politického stratéga Steva Bannona a tvůrcem konzervativně zaměřených dokumentárních filmů. Očekávalo se, že proti němu Biden po nástupu k moci zasáhne.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme