Rakouští odboráři ukončili stávku na železnici

Největší stávka v Rakousku za uplynulé desetiletí skončila. Stávkový výbor železničářů po třech dnech ukončil akci protest poté, co se vláda a odbory dohodly na hlavních bodech kompromisu ohledně reformy státem ovládaných drah.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

stávka na železnici | Zdroj: ČTK

Ještě před odboráři informoval veřejnost o ukončení stávky spolkový kancléř Wolfgang Schüssel. "Právě jsem dostal oznámení, že díky důslednému postoji spolkové vlády je stávka rakouských železničářů ukončena," oznámil Schüssel na ekonomické konferenci v Salzburgu.

Před 18. hodinou to oficiálně potvrdil i šéf Odborového sdružení železničářů Wilhelm Haberzettl. "V následující půl hodině se začne na rakouských dráhách pořádně něco hýbat," prohlásil. Kvůli nahromaděnému zboží bude podle něj trvat minimálně dva týdny než se podaří nastolit řádný a pravidelný provoz, hlavně v nákladní dopravě.

Bližší podrobnosti o dohodě Haberzettl neupřesnil. Podle neoficiálních informací odboráři údajně vybojovali udržení výhod pro zaměstnance drah podle stávajících pracovních smluv jako například ochranu před výpovědí.

Spolkový kabinet nejprve nehodlal stávkujícím železničářům ustoupit. Vláda již v úterý schválila návrh transformace drah, kterou by měl parlament projednat v prosinci. Železničářům se nelíbilo hlavně vládou dosud prosazované rozčlenění ÖBB na několik společností.

Stávka odborářů úplně paralyzovala železniční dopravu v zemi a projevila se také v sousedních státech včetně Česka. Tisíce pendlerů musely zvolit náhradní způsob dopravy, aby se dostaly do zaměstnání. Navzdory tomu ale dopravní kolaps na silnicích nenastal.

Podle Pavla Tesaře z tiskového oddělení Českých drah čeká na české železnici na odjezd z republiky téměř pět desítek vlakových souprav. "Normalizace provozu v nákladní dopravě bude trvat desítky hodin, lepší situace bude v osobní dopravě, kde předpokládáme normalizaci provozu už během zítřka," uvedl Tesař.

Na stávku doplácí kromě Českých drah doplácet velké firmy v Česku. Například černouhelná společnost OKD nemohla vypravovat vlaky s koksovatelným uhlím do Lince pro svého klíčového zahraničního odběratele.

Potíže měly i dřevozpracující firmy na Vysočině. Pro přepravu velkého objemu dřeva jsou totiž vagony nejvýhodnějším řešením. Protest ohrožoval dodací termíny pro zákazníky v Rakousku a v Itálii. Některé podniky dokonce začaly uvažovat o tom, že začnou část produkce převážet kamiony.

Vedení naší železnice bude podle Tesaře trvat na tom, aby Rakousko veškerou škodu uhradilo. "Podle našich odborníků už dosáhly škody způsobené stávkou miliónů korun a tuto částku budeme po rakouských železnicích požadovat," potvrdil mluvčí.

Naděžda Hávová, Marie Woodhamsová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme