Redaktor Radiožurnálu se zúčastnil nácviku krizové situace v letadle

Letecká doprava je sice nejbezpečnějším druhem přepravy, ale to platí jen do okamžiku, než se s letadlem něco stane nebo dojde k teroristickému útoku, jak se o tom nedávno znovu přesvědčili ve Spojených státech. Asi jen málokdo z cestujících pozorně sleduje výklad letušek, které před každým letem předvádějí, jak postupovat v případě ohrožení. Nácvik krizových situací v trenažéru, to už je jiná.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tréninkové centrum Turkish Airlines | Foto: Turkish Airlines

Tento let zřejmě nedopadne dobře, protože nás čeká evakuace po gumové skluzavce. Tedy pokud šťastně přistaneme. V kokpitu tohoto letadla ovšem piloty nehledejme. Pohyby letounu a zvukové efekty se ovládají odněkud z řídícího centra. Piloti nacvičují manévry v takovém domku na kuřích nožkách. Trenažéry simulují funkce skutečného letadla a vnitřní uspořádání je přesné jako třeba v boeingu nebo airbusu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Když na palubě cvičně hoří

Trenažér pro výcvik palubního personálu naopak jako letadlo vypadá. Turecké aerolinie si postavily moderní centrum, ve kterém mohou simulovat nejrůznější nebezpečné situace. Na jedné straně letadla šumí bazén, který představuje moře nebo jinou vodní plochu. Na druhé straně zeje hluboká jáma, na jejíž dno se spouští nafukovací skluzavky. K těm se však dostaneme za chvíli. Teď se vraťme na palubu.

Letušky se učí, jak podávat nápoje nebo jídlo jako při skutečném letu. Jenom ty nápoje a jídlo chybějí.

Ze schránek nad hlavami se uvolňují kyslíkové masky a mezi námi, pokusnými cestujícími, vzniká mírný chaos. Problém je v tom, že přívody vzduchu mají tendenci se do sebe zamotat, a tak nám chvíli trvá, než každý najde a nasadí si tu svoji masku.

Sousedka Lenka na mě huhlá, že v případě skutečné havárie bychom se už asi udusili. "Nejsem ničeho schopná," svěřila se se svými pocity.

Letušky hlásí, že na palubě vypukl požár. Do kabiny pronikl umělý dým, který vytváří atmosféru požáru na palubě. Valí se zezadu směrem do kabiny a nedovedu si představit, co by se stalo, kdybych to viděl při opravdovém letu.

Prostor pro cestující se zaplnil dýmem z jakoby hořícího letadla, letušky vydávají poslední pokyny k evakuaci a nezkušení pasažéři se disciplinovaně staví do řady k nouzovému východu. Pokud by došlo k nehodě za skutečné letu, k úniku nějakého plynu do kabiny, asi by vypukla nepopsatelně větší panika.

Máme se připravit na velmi tvrdé přistání. Hlavu si máme dát mezi kolena a vzít ji do dlaní tak, abychom nenarazili do sedadla před námi a neublížili si ještě více, než je nutné. Musíme urychleně opustit palubu a dostat se do bezpečné vzdálenosti, to znamená použít gumovou skluzavku.

Na hraně nouzového východu musíte předpažit ruce, zavřít oči a skočit na skluzavku. Pokud ruce zvednout zapomenete, dopadnete jako kolegyně Pavla, kterou skluzavka popálila až do krve. "Je to báječné. Letuška mě zachraňovala. Padali jsme s letadlem. Odřeniny mám od toho, že jsem dala ruce pod sebe, přitom se mají dávat před sebe. Byl to otřesný zážitek, ale jsem ráda, že jsem přežila," přiblížila Pavla.

Martin Dorazín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme