Od roku 2035 bez spalovacích motorů. Europoslanci přijali novou regulaci, zahrnuje však i výjimky

Za volantem nového auta bez vypouštění oxidu uhličitého. Takové nařízení definitivně schválili poslanci Evropského parlamentu. Regulace je součástí balíčku Fit for 55, který se týká klimatických cílů do roku 2030. Nová legislativa, která má být uplatněna od roku 2035, nicméně neznamená, že se auta na benzin a naftu přestanou zcela vyrábět a prodávat.

Štrasburk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

doprava, ilustrační foto

Europoslanci definitivně schválili regulaci, jejímž cílem je snížit emise CO2 (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Europoslanci sice definitivně schválili novou regulaci, jejímž cílem je snížit emise, na druhou stranu to však neznamená, že benzin a nafta budou od roku 2035 palivy minulosti. Nově schválená legislativa se týká pouze osobních aut a dodávek, fosilní paliva tak budou nadále používat například nákladní vozidla nebo autobusy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na která vozidla se bude vztahovat nova unijní regulace? Poslechněte si reportáž Dominika Tesára

Nařízení se navíc bude vztahovat pouze na nová auta. Pokud si tedy v roce 2034 někdo pořídí auto na benzin, bude s ním nejspíše moci jezdit i dalších patnáct let. V rámci Evropské unie bude v podstatě znemožněn pouze prodej, výrobci budou tudíž zřejmě moci auta se spalovacími motory stále vyvážet.

Výjimky budou nastaveny pro syntetická paliva. Nařízení také v zásadě nic nezakazuje. Automobilky budou moci prodat určitý objem aut na benzin nebo naftu, zaplatí za to ale sankci. Plánem Evropské komise zároveň je, aby nízkoemisní nebo bezemisní automobily byly cenově lákavější.

Zatímco vozidla se spalovacími motory tak v budoucnu zřejmě vyjdou o mnoho dráž, elektromobily by měly naopak zlevnit díky dotacím na výrobu bezemisních vozů.

Cílem opatření je snížit emise a zmírnit klimatickou krizi. Silniční doprava tvoří přibližně 20 procent unijních emisí. Názory na negativní dopady se liší, například podle europoslance Mikuláše Peksy (Piráti) opatření na Česko nijak významně nedopadne.

Nová metodika

„Odklon spalovacích motorů je věc, která se v řadě zemí na národní úrovni plánuje bez ohledu na rozhodnutí Evropské unie, ať už se jedná o evropské, nebo mimoevropské země, například Kanadu nebo Japonsko. Trh s automobily se bude měnit. Chce-li být Česká republika automobilovou velmocí, bude se daným změnám muset přizpůsobit, jinak naše exportní trhy zmizí tak jako tak,“ upozorňuje Peksa.

Evropská komise plánuje přísnější emisní limity pro auta. Norma Euro 7 se bude týkat i brzd a pneumatik

Číst článek

Vcelku opačný názor má ale europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM), která kritizuje, že kromě takzvaného zákazu spalovacích motorů má platit i nová emisní norma EURO 7.

„Kombinace zákazu 35 a EURO 7 je v podstatě devastací českého automobilového průmyslu, který dělá deset procent HDP, zaměstnává stovky tisíc lidí a naše vláda se k tomu staví tak, jako by se nic nedělo,“ komentuje Konečná.

Nové nařízení je součástí balíčku Fit for 55, který se týká klimatických cílů už do roku 2030. Do konce tohoto desetiletí se však zvyšují procentuální cíle, které určují, o kolik by se v daném roce měly snížit emise jak u osobních aut, tak u dodávek. V prvním případě by to nově mělo být o 55 procent, u dodávek pak o polovinu.

Nařízení například také řeší metodiku, podle které se budou emise aut počítat, měla by zohledňovat celý životní cyklus vozu. Dále je schválený závazek, že Komise bude od roku 2025 každé dva roky hodnotit, jak se unijní cesta k nulovým emisím vyvíjí.

Dominik Tesár, ula Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme