Reklama na hraně etiky i zákona. Trumpova mluvčí propagovala zboží jeho dcery v přímém přenosu
Reklama zadarmo anebo postup za hranou zákona a všech etických pravidel? Spojené státy znovu debatují o byznysu prezidentské rodiny. Novou vlnu kritiky vyvolala prohlášení prezidenta Donalda Trumpa a jeho hlavní poradkyně o módní značce Ivanky Trumpové potom, co její výrobky odmítl prodávat jeden z obchodních domů.
Nové kolo podezření z konfliktu zájmů vypuklo poté, co prezident Trump vyrazil na obranu obchodní značky své dcery Ivanky. Obchodní řetězec Nordstrom totiž ohlásil, že nebude dál prodávat její oblečení. Firma to zdůvodnila tím, že prodeje výrobků značky byly neuspokojivé.
Prezident, jak už je jeho zvykem, vystoupil na sociální síti Twitter a obvinil Nordstrom z neférového postupu. Pro hlavu státu je taková intervence proti soukromé společnosti, a navíc ve prospěch člena rodiny, přinejmenším velmi neobvyklá.
My daughter Ivanka has been treated so unfairly by @Nordstrom. She is a great person -- always pushing me to do the right thing! Terrible!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 8. února 2017
Kritika ještě zesílila poté, co v médiích vystoupila prezidentova poradkyně Kellyanne Conway, která vysvětlovala prezidentův postup a otevřeně zboží Ivanky Trumpové propagovala.
Jde o bezprecedentní situaci, kdy prezidentova poradkyně přímo během vstupu z Bílého domu propagovala zboží prezidentovy dcery.
Zákony to zakazují
„Udělám tady bezplatnou reklamu. Jděte a všichni si kupujte Ivančiny výrobky, najdete je na internetu," prohlásila Conwayová v televizní stanicí Fox News, zatímco za ní bylo logo Bílého domu.
.@KellyannePolls on @IvankaTrump's Fashion Line: 'Go Buy It Today!'https://t.co/jTwhFrS5it
— Fox News (@FoxNews) 9. února 2017
Prezidentův mluvčí Sean Spicer pak obchodní dům Nordstrom obvinil z útoku na prezidentovu dceru. Federální zákony pro etiku přitom zakazují zaměstnancům vlády, aby využívali své pozice pro propagaci výrobků svých známých, přátel, nebo k osobnímu zisku.