Rozhovor se šéfem odborů GDL Manfredem Schellem

Už několik měsíců vás Radiožurnál informuje o boji německých strojvůdců za lepší platové a pracovní podmínky. Nespokojení odboráři ze svazu GDL sáhli v jeho rámci několikrát k zastavení práce - minulý týden dokonce ve všech odvětvích kolejové dopravy současně. Teď se konečně zdá, že vyhrocený tarifní spor spěje k rozuzlení.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Manfred Schell | Zdroj: ČTK

Dnes se na utajovaném místě sejdou předseda představenstva drah Hartmut Mehdorn a jeho rival, šéf svazu GDL Manfred Schell. Ten včera poskytl zahraničním médiím a Českému rozhlasu rozhovor, jehož část vám teď díky našemu berlínskému zpravodaji Jiřímu Hoškovi nabízíme.

Řadu měsíců požaduje odborový svaz strojvůdců samostatnou kolektivní smlouvu a zvýšení platů o 31 procent. Najednou, z ničeho nic, tvrdíte, že by jste se spokojil s navýšením o 10 - 16 procent, proč?

"Nikdo v Německu, včetně členů našeho odborového sdružení, nevěřil, že by 31 procent bylo reálných. Když vezmeme celých 60 let od skončení druhé světové války, tak se vždycky na stole objevila rozumná nabídka, začalo se jednat a nakonec všechno skončilo kompromisem. Z našeho pohledu by takových 16 procent navíc bylo dobrým výsledkem. Plus pochopitelně samostatná kolektivní smlouva, což je druhý klíčový bod tarifního sporu."

Proč jste rovnou nesáhli k časově neomezené stávce v okamžiku, kdy vám soud povolil ochromit taky nákladní a dálkovou přepravu?

"Myslel jsem si, že když ukážeme, že členové naší odborové organizace stojí stoprocentně za vedením svazu GDL a když uškodíme cestujícím v příměstské dopravě, že se vedení drah podvolí. S nimi to ale ani nehnulo. Tak jsme si řekli, že přitvrdíme, protože lidé, kteří jezdí ráno do práce nebo do školy, mají většinou časové jízdenky a způsobené škody tedy nebyly dost velké. Když ani ochromení nákladní dopravy nezabralo, tak jsme přerušili práci ve všech odvětvích. Navíc, když bychom bývali hned na začátku sáhli k časově neomezené stávce, soud by tento protest nejspíš zakázal jako nepřiměřený. O tom byli přesvědčeni naši právní poradci. Tohle nebezpečí vlastně stále trvá!"

Jakou váhu přikládáte veřejnému mínění? Lidé vás na začátku protestních akcí celkem jednoznačně podporovali, ale teď o podporu rychle přicházíte?

"Pořád ale 61 procent lidí sympatizuje s námi a našimi požadavky. Všichni víme, jak to z průzkumy mínění vlastně je - záleží na to, jak je položená otázka. Když se budu ptát ráno lidí na nástupišti, kteří se kvůli stávce nedostanou do práce, tak je jasné, že naše počínání nebudou podporovat. Ale kdybych se tady ve městě zeptal, jestli je správné, aby strojvůdce bral 1500 eur čistého, tak lidi řeknou, že ne."

Teď Vás čeká jednání s předsedou představenstva Německých drah panem Mehdornem. Bude to začátek cesty k urovnání tarifního sporu?

"Jsem celkem přesvědčený o tom, že po našem rozhovoru budou následovat i samotná tarifní jednání nad návrhem nové smlouvy. Rád bych zopakoval to, co se často mylně interpretuje: Na otázku, "kolik máte ještě peněz, abyste mohli dál stávkovat?," odpovídám, že "víc, než si Německo může dovolit." Měl by se zvýšit tlak veřejnosti na vedení drah. Proč se někdo nezeptá pana Mehdorna, co by znamenalo zvýšení platů strojvůdců o 10, 15 procent? Stojí Vám ty problémy za to? Myslím si ale přesto přese všechno, že dospějeme ke kompromisu a o Vánocích se už stávkovat nebude."

Milan Kopp, Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme