Ruská televize zmanipulovala reportáž o pražské akci na podporu Zemana

Ruská televizní stanice Rossija 24 lhala o sobotní demonstraci v Praze. Češi prý protestovali proti antiruským sankcím. Ve skutečnosti se ale před Pražským hradem sešli stoupenci prezidenta Miloše Zemana u příležitosti druhého výročí jeho nástupu do úřadu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mítink na Hradčanském náměstí v Praze. Stojíme za svým prezidentem, měli někteří účástníci shromáždění na plackách | Foto: Vojtěch Kouřímský

Moderátor nahlašující reportáž z Prahy nejprve uvedl, že šlo o protest pod heslem "Nechceme válku s Ruskem". Řekl také, že demonstrace v ulicích českého hlavního města se zúčastnilo asi tisíc lidí.

Od prvního okamžiku ale bylo zřejmé, že jde o propagandu v přímém přenosu. Za moderátorem se navíc objevila jakási koláž s fotografií jezdecké sochy sv. Václava a také s transparentem s obrázkem přeškrtnuté rakety. Ten ale používali odpůrci zvažované americké radarové základny v Brdech před sedmi lety.

Ani slovo nepadlo o prezidentovi Miloši Zemanovi. Ten se sice v příspěvku objevil, jak mluví na tribuně, jeho jméno přesto v reportáži vůbec nezaznělo. Naopak největší prostor dostal šéf českých komunistů Vojtěch Filip.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ruská televize Rossija 24 lhala o pražské akci na podporu Miloše Zemana. Tématu se věnuje Robert Mikoláš ze zahraniční redakce

V podobném duchu pak o akci informuje i ruský propagandistický server Sputnik News. Ten napsal, že „více než tisíc lidí se v sobotu shromáždilo v hlavním městě České republiky, aby odsoudili západní sankce proti Rusku, které se podle nich ošklivě obrátily proti Evropanům samotným."

A tyto zprávy pak převzala i další ruská média, jako například webový portál gazeta ru. nebo dokonce Sovětský sport.

Horlivost pražského štábu?

Televize Rossija 24 na dotazy Českého rozhlasu ohledně zmanipulované reportáže nereaguje. Podle šéfredaktorky Pražského telegrafu Natalie Sudliankové ale autorka této reportáže, kterou je podle zjištění Radiožurnálu ruská novinářka, fakta překrucovala spíše z vlastní inciativy než na příkaz z Moskvy.

„Já to beru spíš jako přehmat místní skupiny, která v Praze dělá pro Rossiji 24. Nemyslím si, že by to byla přímo objednávka z Moskvy. Spíš to beru jako obrovskou snahu místní skupiny, která tady pracuje, udělat dojem na Moskvu, na centrální vedení,“ říká Sudlianková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ruskou televizi Rossija 24, která lhala o demonstraci v Praze, přiblížil komentátor Českého rozhlasu Libor Dvořák

Jde tak o další součást propagandistické války, která se vyostřila po obsazení Krymu Ruskem. Dezinformace ale podle Natalie Sudliankové zveřejňují obě strany.

„Jsme v centru obrovské informační války, v níž každý válčí s každým s obrovskou chutí. Ruská propaganda, ruská informační politika je směřována dovnitř a myslím si, že jeden z důvodů, proč vznikla tato reportáž, je ukázat, že Rusko ve své pozici není osamoceno, že má podporu ve světě, což ostatně je pravdou také v České republice,“ tvrdí Natalie Sudlianková.

Ovčáček: Je to ukázka propagandy

Za propagandu pak zmíněnou reportáž označil i mluvčí prezidenta Zemana Jiří Ovčáček.

„Každému je známé, že demonstrace na Hradčanském náměstí se vůbec netýkala žádných sankcí, byla to připomínka druhého výročí inaugurace pana prezidenta. A myslím si, že ta reportáž ruské televize je takovou ukázkou propagandy, ke které v současné době dochází,“ reagoval pro Radiožurnál mluvčí prezidenta.

Komentátor Českého rozhlasu Libor Dvořák říká, že podobných reportáží viděl v uplynulých měsících v ruských zpravodajských televizích desítky, možná i stovky.

„Prezident Putin už před lety pochopil, že pro něj je nejpodstatnější - pro utváření veřejného mínění - právě televize. Proto veškeré televizní zpravodajství funguje tak, aby utvářelo národní povědomí,“ vysvětluje komentátor a doplňuje:

„To jest, bohužel, ruští kolegové, kteří tohle zpravodajství vytvářejí, si naprosto nedělají hlavu s tím, jak to bude vnímat Západ. Protože pro Západ to není určeno, to je určeno pro domácího diváka. A ten je pro tón toho zpravodajství rozhodující.“

Robert Mikoláš, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme