Ruský letoun se 46 lidmi zmizel při předváděcím letu v Indonésii

Ruské letadlo, které se ztratilo v Indonésii, je stále nezvěstné. Kvůli špatnému počasí a tmě museli záchranáři prozatím omezit pátrání. Letadlo Suchoj Superjet 100 se ztratilo z radarů během ukázkového letu. Na jeho palubě cestovalo nejméně 46 lidí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Suchoj S-100

Suchoj S-100 | Zdroj: Reuters

Stroj Suchoj Superjet S-100 na posledních radarových záznamech začal údajně bezdůvodně klesat a poté s ním dispečeři ztratili kontakt. Ani po uplynutí dané doby se letadlo nevrátilo na zem.

Vyšetřovatelé mají za to, že stroj zřítil v západní části ostrova Jáva. Je možné, že letadlo za špatné viditelnosti narazilo do horského hřbetu. Možnost, že by se stalo obětí únosu, je velmi nepravděpodobná.

Přehrát

00:00 / 00:00

Parametry nového stroje Suchoj S-100 popsal v Odpoledním Radiožurnálu letecký publicista Martin Velek

Podle organizátorů předváděcí akce bylo na palubě okolo 46 lidí, především zahraničních hostů. Letoun řídila čtyřčlenná ruská posádka a letu se zúčastnili i tři pracovníci z výrobního podniku Suchoj.

Suchoj Superjet S-100 je nový civilní letoun vyrobený ve spolupráci s americkým Boeingem a italskou firmou Finmecanica. Bývá označován za chloubu a naději ruského civilního letectví. Inaugurační let se uskutečnil v roce 2008, loni ho výrobce začal dodávat přepravcům. Podle ruských úřadů byl stroj před vzletem technicky zcela v pořádku.

Suchoj Superjet 100
Určení: regionální dopravní letoun
Výrobce: Všeobecná letecká korporace
Výroba: 2007-dosud
První let: 19. května 2008
Zařazen: 21. dubna 2011 (Armavia)
Cena za kus: 25 milionů USD (odhad)

„Je to letadlo, které splňuje všechny požadavky, nedávno bylo certifikováno evropskou autoritou pro leteckou bezpečnost. Je to skutečně asi to nejlepší, co v současné době v Rusku létá,“ řekl Radiožurnálu letecký publicista Martin Velek.

Případná katastrofa při předváděcím letu může být podle něj marketingovou ranou pro výrobce, na druhé straně Velek nepředpokládá, že by na vině byla konstrukční vada stroje. Pravděpodobnější je spíše pilotní chyba.

„Při předváděcích letech bývá víc adrenalinu, než je obvyklé, protože firmy chtějí letadla předvádět na plný výkon. Pokud se prokáže, že havárie nesouvisela s kvalitami letadla, což nebude tento případ, tak to asi nebude mít významný vliv. Je to spíše psychologická zátěž,“ míní odborník.

Ruská média připomínají několik případů, kdy se stroj potýkal s problémy - letos v dubnu letadlo společnosti Aeroflot přerušilo cestu kvůli nesprávnosti podvozku. Minulou neděli jiný stroj po přistání v ruské Kazani vyjel z přistávací dráhy. Cestující nehodu přestáli bez újmy.


Zvětšit mapu

Igor Maňour, Lenka Kabrhelová, Kateřina Procházková, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme