Ruští piloti trpí 'spavou nemocí', varují odbory

Ruské letecké odbory otevřely diskusi o pracovních podmínkách ruských pilotů. Podle nich mohou trpět nedostatkem odpočinku. Varují, že zejména v souvislosti s přelety na dlouhé vzdálenosti přes celé Rusko bez posílení posádky, se mezi piloty rozšiřuje ‘spavá nemoc‘.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Piloti v kokpitu letadla | Foto: Jan Rosenauer

Na to, že je situace vážná, upozorňuje podle moskevské zpravodajky Lenky Kabrhelové také dnešní ruský tisk. Odvolává se přitom právě na letecké odbory na letišti Šeremetěvo. Podle odborů jen v jedné letecké společnosti, konkrétně v Aeroflotu, bylo zaregistrováno 22 případů, kdy se piloti relativně dlouho nehlásili dispečerům. A má se za to, že je to právě kvůli spánku.

V realitě je podle odborů prý podobných případů ještě víc, údajně až stovky. Letecké společnosti o nich běžně neinformují, ale mimo záznam připouštějí, že se dějí běžně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ruské letecké odbory otevřely diskusi o pracovních podmínkách ruských pilotů Téma pro moskevskou zpravodajku ČRo Lenku Kabrhelovou.

K žádné havárii podle odborů nedošlo, ale potenciální ohrožení to podle nich je. Ruské odbory proto teď žádají ministerstvo dopravy, aby zasáhlo a změnilo pracovní podmínky pilotů. Aby byly například stanoveny přísnější limity pro nalétané hodiny a také povinný odpočinek.

Letecké společnosti se ale brání. Například společnost Aeroflot tvrdí, že má roční normu pro piloty 900 hodin, což odpovídá i pravidlům všech evropských aerolinek a také, že piloti mají nárok na 70 dní dovolené. Ministerstvo je ale změnám nakloněno.

Problémy ruského leteckého provozu

O problémech v bezpečnosti ruského leteckého provozu se mluvilo zejména loni na podzim v souvislosti s havárií Jak-42 u Jaroslavle, při které zemřeli i tři čeští hokejisté. Prezident Dmitrij Medvěděv poté nařídil přijmout celý balík nových opatření, která měla vést k zavření společností, které nejsou schopné zajistit bezpečnost pro cestující a také přimět společnosti k obnově leteckého parku.

Podle expertů jsou ale příčiny hlubší než jen technika. Chybí prý systematická kontrola úřadů, která by dohlížela na řádnou přípravu leteckého personálu a také například zamezila případům, kdy společnosti nakupují nelegální náhradní díly, což se v Rusku také objevilo.

Podle odborníků je Rusko stále na špici zemí, jejichž letecká doprava je považovaná za nebezpečnou. Britská konzultantská firma vydala v prosinci zprávu, podle které je Rusko lídrem v počtu katastrof na objem letů.

Lenka Kabrhelová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme