Rychlovlaky v Číně spojí čtvrtinu země

Čínské rychlovlaky překonávají světové rekordy. V současnosti je v nejlidnatější zemi světa na 7,5 tisíce kilometrů vysokorychlostních tratí, do roku 2020 chce Peking tuto síť rozšířit až na 20 tisíc kilometrů. Dělníci nyní také dokončili více než 1300 km dlouhou trať mezi Pekingem a Šanghají, která propojí nejlidnatější region v zemi.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rychlovlak ICE ve stanici.

Rychlovlak ICE ve stanici. | Foto: Ivo Valent

Trať mezi Pekingem a Šanghají je dlouhá 1318 km, má přepravovat na 80 milionů lidí ročně v jednom směru a stála v přepočtu 600 miliard korun. Tedy, jak v Odpoledním Radiožurnálu upozornil zpravodaj ČRo v Číně Robert Mikoláš, jen asi 30x více než nedávno dokončená část Pražského okruhu.

„Na čínské železnici se však buduje i 24 nádraží, tunely byly stavěny tak, aby v nich vlaky mohly jezdit 350 kilometrovou rychlostí, a stejně tak se trať může pochlubit prvním mostem na světě, po kterém vede celkem šest vysokorychlostních kolejí," přiblížil.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rozvoji vysokorychlostních železnic v Číně jsme v Odpoledním Radiožurnálu mluvili se zpravodajem Čro v Číně Robertem Mikolášem..

Představitelé drah podle něj navíc slibují, že soupravy budou jezdit až 400km rychlostí a doba cestování mezi Pekingem a Šanghají se zkrátí ze současných více než deseti na pouhé čtyři. „A ještě bych dodal důležitý údaj, na který by mohli slyšet i evropští a čeští stavitelé - celá trať začala být budována teprve před 2, 5 lety,“ zdůraznil Mikoláš.

Vysokorychlostní vlaky se mají podle vlády stát páteřním způsobem dopravy v ČLR. Podle zpravodaje jde o strategické rozhodnutí vlády, které se na jedné straně nelíbí leteckým společnostem, na druhé má ale přispět k propojení téměř všech regionů v zemi.

„Navíc jsou rychlovlaky vnímány jako důkaz čínské vyspělosti, i když soupravy jezdící v Číně vycházejí hlavně z japonských šinkansenů nebo vozů Siemens. Doslova bleskovým tempem pak pokračuje výstavba rychlotratí, na kterých byl provoz slavnostně zahájen jen krátce před olympiádou v roce 2008. V současnosti už je v Číně přes 7 tisíc km těchto železnic a do roku 2020 jich má být na 20 tisíc,“ přiblížil.

Zájem je i v zahraničí

Peking navíc získává i lukrativní zakázky v zahraničí, například v Saúdské Arábii, kde Číňané v rámci společného podniku postaví vysokorychlostní železnici spojující město Jeddah s Mekkou a Medínou za 5,3 miliardy dolarů.

"Zájem ale nedávno vyjádřil i kalifornský guvernér Arnold Schwarzenegger a o možnosti výstavby národní vysokorychlostní trati s pomocí Číňanů už vyjednávají i samotné Spojené státy," dodal zpravodaj.

Robert Mikoláš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme