Samoobslužné pokladny se v USA osvědčují. Mají je už všechny velké obchody

Pokladny bez pokladního, tedy automaty, kde si zákazník sám namarkuje zboží a zaplatí, už ve Spojených státech zavedly všechny velké obchodní řetězce, ať už prodávají potraviny, domácí potřeby nebo drogistické zboží.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Z nákupu | Foto: Comstock Images

Strojový automatizovaný hlas vítá zákazníka u samoobslužné pokladny. U pultu se čtečkou si zákazník sám namarkuje nákup kus po kusu. Na interaktivní obrazovce se mu zobrazuje cena zboží, stejně jako ta celková. Nakonec dostane na výběr, jestli zaplatit kartou nebo v hotovosti.

Na několik pokladen najednou dohlíží jeden prodavač. Čas od času někoho zkontroluje, jestli si namarkoval opravdu celý nákup.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek o samoobslužných pokladnách v USA natočil tamní zpravodaj Vít Pohanka.

„V Americe se začaly samoobslužné pokladny masově šířit po roce 2000, i když se zkoušely už předtím,“ vysvětluje profesor John Stanton z pensylvánské Univerzity Saint John's, odborník na marketing.

Není podle něj pravda, že by tím prodejci chtěli jen šetřit a zvyšovat zisky. „Některá místa pokladních sice samoobslužné pokladny ruší, ale zaměstnanci mohou být využití na jiných místech. Jde hlavně o to, aby se zrychlilo odbavení zákazníků,“ říká.

Lidé podle něj přece nepotřebují pokladníka na to, aby se zabýval zákazníkem, který si koupil jednu nebo dvě věci. A právě takoví lidé využívají samoobslužné pokladny podle profesora Stantona nejčastěji. Dlouholetá zkušenost obchodů v Americe nepotvrdila, že by nová zařízení zneužívali pobertové.

„Lidé, kteří kradou, to budou dělat bez ohledu na samoobslužné pokladny,“ podotýká Stanton.

Počet samoobslužných pokladen ve Spojených státech už se stabilizoval. Jestli je americký trend vodítkem, pak je i v Česku bude mít brzy ve všech supermarketech a jiných velkých prodejnách. Ale vždy doplněné tradičními pokladnami s prodavači, které mají rádi obvykle starší a konzervativnější zákazníci.

Vít Pohanka, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme