San Francisco zakáže přidávání hraček k nezdravým jídlům

Kalifornské San Francisco jako první velké město ve Spojených státech omezilo rozdávání bonusových dárků k dětským jídlům v restauracích. Hlavně fastfoodové řetězce totiž na takové bonusy v podobě hraček nebo omalovánek vábí malé zákazníky a zvyšují tím oblibu nabízených dětských menu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Obezita - ilustrační foto | Foto: Fotobanka Stock.xchng

Mezi americkými dětmi dosahuje tento problém rozměrů epidemie. S obezitou nebo nadváhou se potýká pětina až třetina mladých Američanů. Experti upozorňují na vážné důsledky, které to přináší – četné případy cukrovky už v dětském věku, zvýšené riziko srdečních a cévních chorob i rakoviny v mládí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Jana Prokeše o amerických fastfoodech v Odpoledním Radiožurnálu.mp3

V San Franciscu se proto rozhodli od konce příštího roku podmiňovat takový druh marketingu kvalitou jídla. Opatření má cíl zlepšit zdraví mladých lidí.

Američtí lékaři a experti na výživu se shodnou, že hlavní příčinou problému je nedostatek pohybu a špatné stravovací návyky americké mládeže.

„Počet tlustých mezi našimi dětmi je opravdu vysoký, zvlášť mezi černochy a Hispánii,“ argumentoval představitel sanfranciské radnice Eric Mar, proč podpořil v kalifornském městě regulaci přidávání reklamních dárků v podobě hraček k sendvičům, hranolkům a limonádám pro děti.

Méně kalorií, více ovoce a zeleniny

Aby mohly fastfoodové řetězce v zavedené praxi pokračovat, bude muset jejich menu ověnčené dárečkem nově obsahovat méně než šest set kalorií, omezené množství cukrů, tuků a soli a povinně taky zeleninu nebo ovoce.

Podobné opatření už před půl rokem přijali v kalifornském okrese Santa Clara. Cílem těchto snah je podle jejich zastánců dotlačit restaurace ke zdravější nabídce jídel.

Pořádný hamburger | Foto: Fotobanka stock.xchng

Pionýrem v přibalování hraček do dětských menu je fastfoodový gigant McDonald´s se svým Happy Meal. Zvukově i obrazově agresivní reklama na tuto šťastnou stravu úplně nekoresponduje s prohlášením firmy, že bonusová hračka je pouhou součástí rodinné pohody u McDonald´s.

Podle šéfredaktora měsíčníku Trend marketing Bohuslava Bohuňka jsou fastfoodové dárečky nespornou reklamou. Marketingový expert si ale myslí, že namísto regulace má být zodpovědnost v takových záležitostech ponechána rodičům.

Společnost McDonald´s tažení San Francisca proti happy mealu sice kritizuje, zároveň ale tvrdí, že její strava splňuje požadované nutriční standardy.

Jan Prokeš, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme