Slavnostní koupele v Ganze se poprvé zúčastnily i ženy z nejnižší kasty

Sociální rozdíly, které trápí Evropu, nejsou nic proti propastem mezi lidmi, které jsou dodnes v indické společnosti. Oficiálně sice rozdělení na kasty neexistuje, přesto ale stále platí. Něco se ale pomalu mění. Poprvé v tisícileté historii se slavnostní koupele v Allahabádu zúčastnily i ženy z nejnižší kasty, kasty nedotknutelných.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kasta nedotknutelných při slavnostní koupeli v indickém Allahabádu | Foto: Jaromír Marek

Na břehu Gangy stojí skupinka žen. Všechny mají na sobě blankytně modrá sárí. Po krátké modlitbě se vrhnou do posvátné vody. Podobných žen jsou teď na Sangamu statisíce. Tyto ženy by tady ale vlastně být neměly. Patří k té nejnižší kastě. Jim je koupel v posvátné řece nebo třeba jen návštěva chrámu zapovězena.

„Nikdy by mě nenapadlo, že se někdy zúčastním této slavnosti. Moje rodina patří po generace k nejnižším z nejnižších. Je to pro mě zážitek na celý život,“ říká jedna z žen, která přijela ze vzdáleného Rajastánu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zpravodaj Jaromír Marek sleduje slavnosti v indickém Allahabádu

Sem na Sangam, na soutok Jamuny a Gangy přivezl přes sto padesát žen Brindešvar Pathak, muž který se snaží naplnit sen zakladatele moderní Indie Gándího. Sám patří k nejvyšší kastě, celý život ale zasvětil boji za práva nedotknutelných.

„Dnes poprvé jsem tyto ženy vzal sem do Allahabádu. Řekl jsem si, podstoupíme rituál, který je vyhrazen jen vyšším kastám. Jen tak je může společnost přijmout.

Ženy, které dr. Pathak za velkého zájmu indických médií přivedl na posvátné místo, patří k té nejnižší kastě. Její příslušníci mohou odpradávna vykonávat jedinou práci: čistit latríny. Žádný příslušník vyšší kasty by se jich nikdy nedotknul. Oficiálně byl sice kastovní systém zrušen. Ve skutečnosti ale dál existuje.

Kasta nedotknutelných při slavnostní koupeli v indickém Allahabádu | Foto: Jaromír Marek

Jak se pozná, kdo ke které kastě patří? „Prostě to poznám. A když ne? Není nic špatného, zeptat se, z jaké jsi kasty? Je to jako když si vyměníte vizitky,“ říká muž, který sám patří k nejvyšší kastě brahmánů. Jak potvrzuje, rozdělení na kasty je v Indii stále živé. Do svého postavení se člověk narodí. A do konce života ho nezmění.

„Indie má prastarou filozofii, rychle rostoucí ekonomiku a brzy chceme vystat člověka měsíc. Zároveň nás ale dělí hluboké propasti, které vyplývají z rozdělení na kasty. To musíme změnit," dodává dr. Pathak. Poprvé v tisícileté historii slavnosti zvané Kumbh Mela se tak vedle brahmánů a svatých mužů koupaly ve svaté řece i ženy z nejnižší kasty, z kasty nedotknutelných.

Jaromír Marek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme