Slovensko chce zakázat reklamu u všech typů silnic

Od slovenských silnic by měly zmizet všechny billboardy a reklamní poutače. O příslušném zákonu dnes jedná slovenský parlament. Návrh počítá s tím, že reklamy budou muset být v uctivé vzdálenosti od vozovky, aby nerušily řidiče. Nová pravidla se mají týkat všech typů silnic.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Billboardy u silnice | Foto: Jan Rosenauer

Nejméně 250 metrů mimo obec a nejméně 80 metrů v obci. Tak široké bude ochranné pásmo kolem silnice chránící řidiče před takzvaným vizuálním smogem.

Nová pravidla neplatí jen pro nové billboardy, ale i pro ty, co už u silnice stojí. Nejpozději do začátku roku 2015 musí vlastníci reklamních ploch vyčistit předepsanou oblast kolem silnic, jinak jim hrozí pokuta.

Přehrát

00:00 / 00:00

Detailní informace k zákazu billboardů u silnic na Slovensku přinesl v Odpoledním Radiožurnálu tamní zpravodaj Vojtěch Berger

Už od 1. ledna 2013 ale nebudou moci u silnic stavět nové billboardy. Pokud tak udělají, budou moci úřady billboardy zakrýt, zařídit, aby je vlastník nechal na své náklady odstranit a také může dostat pokutu.

Na rozdíl od Česka, kde zákaz billboardů platí jen pro dálnice a silnice první třídy, počítá slovenský zákon s odstraněním reklamy u všech typů silnic od dálnic až po nejmenší okresní komunikace.

Majitelé billboardů na Slovensku se proti zákonu ozvali s argumentem, že například právě Češi přijali mírnější variantu, řada slovenských obcí má navíc příjmy z pronájmů pozemků s billboardy.

Starostům ale vadí, že ulice jejich měst a obcí jsou plné reklam, a zákon tak podle poslankyně, která ho předkládá, vychází ze společenské objednávky.

Slovensko navíc nemá dvoukomorový parlament a tudíž senát, který by mohl zákon vrátit. Ve sněmovně má také jasnou většinu vládní strana Směr, a zákon by tak měl projít hladce.

Jak je to s billboardy v Česku?

V České republice vstoupil 1. září tohoto roku v platnost zákon, který zakazuje billboardy u všech dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy. Reklamy by měly zmizet do pěti let.

Poté budou nejbližší billboardy 250 metrů od kraje dálnice. Ty, které jsou dnes blíž, silničáři odstraní. Opatření se netýká komunikací II. a III. třídy a také zastavěných území.

Petr Kološ, Vojtěch Berger, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme