Slovensko zavede objektivní odpovědnost na silnicích. Klíčovou roli sehrají radary a kamery

Na Slovensku bude od léta platit na silnicích takzvaná objektivní odpovědnost. Pokutu za porušení předpisů tak automaticky zaplatí majitel auta, a nikoli řidič, který jel třeba na červenou. Slovensko se přidalo k dalším evropským zemím, které už podobné pravidlo zavedly dřív.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

benzinová pumpa, dálnice

benzinová pumpa, dálnice | Foto: Jan Rosenauer

Bude to systém, který spoléhá hodně na technické vybavení. Provoz by měly kontrolovat stacionární radary a kamery, které, pokud zaznamenají přestupek a určí SPZ auta, pošlou údaje do počítačového systému, který zjistí majitele auta, vygeneruje výšku pokuty a připraví písemné oznámení, které se pak poštou pošle majiteli.

Všechno proběhne automaticky, bez zásahu policistů. O pokutách se nebude diskutovat venku na krajnici, ale určí je automatický systém podle zákonem daného sazebníku.

Objektivní odpovědnost má platit od 1. července. Slovensko se na ni musí do té doby připravit. Jednou z možností je, že policie nakoupí větší počet stacionárních radarů, které se rozmístí nejen po dálnicích, ale i po silnicích 1. třídy. To je ale drahé opatření, a teď je krátce před volbami, takže se tak velký nákup spíš nečeká.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zpravodaj Českého rozhlasu na Slovensku Vojtěch Berger mluví o zavedení objektivní odpovědnosti na silnicích v Odpoledním Radiožurnálu.mp3

Druhá možnost je, že policie rozmístí mobilní radary v autech podél silnic, ale bude autům jenom měřit rychlost eventuálně je fotit, ale nebude je zastavovat. Měly by přibýt také kamery, které budou sledovat provoz, a na základě kterých se pak budou vyhodnocovat přestupky

Námitkou proti objektivní odpovědnosti je někdy argument, že postihuje ty, kdo nic neudělali, tedy majitele auta, na úkor člověka, který za volantem skutečně spáchal přestupek. Na Slovensku zákon dává majiteli vozidla právo uplatnit nárok na náhradu škody právě vůči řidiči, který přestupek spáchal. Zaplatit ho sice nejdřív musí vždycky majitel, ale když to udělá rychle, do 15 dnů od uložení pokuty, tak zaplatí pokutu s jakousi slevou, jenom ve výši 2/3 částky.

V sousedním Maďarsku to tak dělá podle statistik ministerstva vnitra asi 80 procent pokutovaných majitelů aut. Pak si to majitel auta a řidič musejí vyříkat a vyrovnat mezi sebou.

Policie si od nového opatření slibuje snížení počtu vážných dopravních nehod o 30 až 40 procent a také větší rovnost řidičů před zákonem, protože kamery a radary můžou změřit a nachytat každého řidiče, například včetně poslanců.

Vojtěch Berger, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme