Sobotní havárie TU-154 oživila diskuse o nebezpečnosti těchto strojů

Ruský úřad pro dohled na dopravu Rostransnadzor doporučil leteckým společnostem, aby až do odvolání nepoužívaly letouny TU-154-B. Důvodem je sobotní neštěstí tohoto stroje v sibiřském Surgutu. Po vznícení motoru a následném výbuchu palivové nádrže zemřeli tři lidé a 48 bylo zraněno. Mnohé úředníky i odborníky to vede k závěru, že TU-154 jsou už hodně zastaralé, a tedy i nebezpečné.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výbuch palivové nádrže letadlo zcela zničil.

Výbuch palivové nádrže letadlo zcela zničil. | Zdroj: ČTK

TU-154 je legendárním sovětským a dnes ruským strojem, ve své době patřilo ke světové špičce ve své třídě. Snad také proto název letounu v klasifikaci NATO zní Careless - tedy Bezstarostný. Třímotorová proudová letadla se na výkresech objevila v šedesátých letech a pravidelně začala létat na podzim 1968.

Přehrát

00:00 / 00:00

Legendární letoun v Odpoledním Radiožurnálu připomněl Martin Dorazín ze zahraniční redakce

Od té doby se jich vyrobilo kolem tisícovky, a pokud jde o počet havárií způsobených technickými příčinami, nevybočuje ze světového průměru. Samarský závod Aviakor plánuje ukončit výrobu TU-154 už letos. Ve výrobní hale stojí poslední dva stroje.

Slavné letadlo sloužilo především jako hlavní dopravní prostředek společnosti Aeroflot. I ta se ale s „túčky" po 38 letech rozloučila a přednost dala západním letadlům. Důvodem byl především nehospodárný provoz, a v takovém případě musí i v Rusku vlastenectví stranou.

Na letoun vznikaly oslavné písně

TU-154 ale v srdcích Rusů zůstává jako jejich nejmilejší letadlo. Dokonce na jeho počest skládají písně.

TU-154 plnila sny milionů lidí, zpívá se v oslavném popěvku. Letenky byly dostupné a letadla na svou dobu komfortní. V jiné písničce kapitán „túčka“ lituje, že není mladší. Sličnou stewardku si totiž domů z nebes odváží mnohem mladší pilot.

Přehrát

00:00 / 00:00

Publicista Martin Velek téma rozebral ve Světě o druhé Rádia Česko

TU-154 se vyznačovala i vhodnými technickými vlastnostmi. Nouzově například mohla přistávat i na nezpevněném povrchu. Svědky jejich havárií jsme byli i my - například v roce 1973, kdy se letadlo zřítilo u ruzyňského letiště a v jeho troskách zahynulo 66 lidí. Mladší ročníky tuto událost znají se seriálu Sanitka.

Tragická havárie u Smolensku

Nouzová přistání v letech 1981 a 1990 se na našem území obešla bez obětí. Nejhorší tragédií byla havárie luxusní verze TU-154 M u Smolensku s polskou státní delegací na palubě v dubnu minulého roku. Nikdo z 96 cestujících včetně polského prezidenta Lecha Kaczyńského pád letadla nepřežil.

Naopak při havárii v prosinci minulého roku u moskevského letiště Domodědovo dokázalo TU-154 přistát v roští jen s jedním motorem po pádu z výšky 9000 metrů.

Provozní ekonomie trpí

Letecký publicista Martin Velek si netroufá tvrdit, že Tupolevy 154 jsou obecně v horším stavu než ostatní letadla. Stav každého stroje je podle něj především výrazem toho, jak se o něj daná aerolinka stará.

„Druhá věc je, zda odpovídá ekonomika toho letadla dnešním požadavkům. To TU, které je celkem velmi oblíbené mezi piloty, má vysokou cestovní rychlost, téměř 1000 kilometrů za hodinu, což je zhruba o 150 kilometrů víc, než mají jeho konkurenti.“

„Na druhou stranu díky tomu, že má instalovaný velký tah, ty motory jsou velmi výkonné, aby bylo možné s ním létat v horku a z krátkých drah, mnohdy z velmi primitivních podmínek, ze kterých jiné stroje nejsou schopny operovat, tak ten tah motorů s sebou přináší velkou spotřebu, takže ta provozní ekonomie trpí,“ upozornil publicista Velek na Rádiu Česko.

Martin Dorazín, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme