Evropský parlament schválil návrh zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035

Evropský parlament (EP) ve středu schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Opatření se netýká ojetých vozů a bude ještě předmětem dalšího unijního vyjednávání.

Tento článek je více než rok starý.

Štrasburk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

autobazar, ilustrační foto

Normy mají přimět automobilky, aby se zaměřily na elektromobily (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Přísnější normy pro emise oxidu uhličitého mají přimět automobilky, aby přestaly vyrábět auta se spalovacími motory a zaměřily se na elektromobily. Opatření je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality.

Europoslanci ve středu hlasovali o několika dalších legislativních návrzích z tohoto balíčku a některé vrátili zpět do výborů Evropského parlamentu.

Ve středu schválený návrh počítá s tím, že od roku 2035 by skončil prodej nových osobních a lehkých užitkových aut se spalovacími motory. Opatření se má týkat jen nových vozů, lidé by nadále měli mít možnost používat starší vozidla se spalovacími motory i taková auta na trhu s ojetinami dál kupovat.

Bučení, bouchání do lavic a další emoce. Europoslanci neschválili rozšíření systému emisních povolenek

Číst článek

Europoslanci ve středu hlasovali o pozici EP k návrhu Evropské komise (EK). Následovat bude posléze jednání zástupců EP a EK se zástupci Rady EU, tedy členských zemí, takzvaný trialog. Výsledný kompromis bude znovu potvrzovat parlament i Rada.

„Snižování emisí u nově prodávaných osobních aut prošlo v souladu s návrhem Evropské komise. Emisí z existujících vozidel a obchodu s ojetinami by se zákon neměl nijak dotknout,“ řekl v reakci na středeční hlasování europoslanec Mikuláš Peksa (Piráti).

Opatření ale podle některých názorů ovlivní trh s ojetinami sekundárně. „Jejich ceny pravděpodobně půjdou nahoru, protože na trhu bude panovat minimálně po přechodnou dobu nejistota. Ceny budou zvedat také nové vozy (de facto jen elektromobily), které budou drahé úměrně tomu, jak drahé budou jejich baterie,“ uvedl europoslanec Alexandr Vondra (ODS).

Ukrajina dominuje zájmu veřejnosti, klimatická krize ale nikam nezmizela, varuje náměstek Dusík

Číst článek

Podle zprávy, o níž ve středu hlasovali europoslanci, je na světě nyní víc než miliarda vozidel na fosilní paliva, která produkují přes třicet procent světových emisí oxidu uhličitého.

Zpřísnění pravidel pro emise aut je součástí klimatického balíčku Fit for 55, jímž chce EU dosáhnout 55procentního snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 v porovnání s rokem 1990. Balíček má pomoci dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050 a je součástí unijní strategie zvané Zelená dohoda (Green Deal).

Fit for 55 navrhuje mimo jiné změnu systému obchodování s emisními povolenkami, uhlíkové vyrovnání na hranicích či změny ve využívání půdy a v lesnictví. Zahrnuje i podpůrná opatření například vznik sociálního fondu či navýšení modernizačního a inovačního fondu.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme