Spěte dobře a dlouho, dostanete příplatek, nabízejí americké firmy

Může spánek přispět k lepšímu platu? Tuhle novinku zkouší jedna firma ve Spojených státech. Když její zaměstnanci prokážou, že dostatek dní po sobě kvalitně spali, dostanou příplatek. Za rok to můžou být i stovky dolarů. Dobu spánku si zapisují do digitálního deníku nebo ji měří zdravotní náramek.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

spánek, postel

spánek, postel | Foto: Fotobanka Pixabay

„Aspoň dvacetkrát za sebou spát nejméně sedm hodin. Za to dáváme příplatek 25 dolarů za noc,“ vypočítává Mark Bertolini, kolik si mohou jeho zaměstnanci přivydělat kvalitním spánkem.

Bertolini vede americkou zdravotní pojišťovnu Aetna. Když přemýšlel, jak přimět zaměstnance k tomu, aby do práce chodili vyspalí, napadlo ho ďábelsky jednoduché řešení - zkusit jim nabídnout peníze.

Přehrát

00:00 / 00:00

Americké firmy nově nabízejí příplatek za kvalitní spánek svých zaměstnanců

To, že vyspalí zaměstnanci jsou své firmě užitečnější, je celkem očividný poznatek. Už léta ho veřejně opakuje i zakladatelka známého zpravodajského serveru Huffington Post Arianna Huffingtonová. Postavila si na něm i sebepropagaci, když napsala knihu Spánková revoluce, a všechno propojila s vlastním nepříjemným zážitkem.

„Kvůli přepracování jsem se před pár lety zhroutila v kanceláři a ošklivě si při tom zlomila lícní kost,“ popisuje. Od té doby změnila životní styl. Dnes vystupuje na přednáškách a propaguje dostatek spánku.

Proč potřebuje Donald Trump více spánku?

Huffingtonová přitom neváhá ukázat prstem na ty, kdo se podle ní chovají přesně opačně, včetně republikánského kandidáta na prezidenta USA Donalda Trumpa, který se chlubí tím, že spí jen čtyři hodiny denně.

„Trump je důkaz, jak přední část čelního laloku v mozku trpí při nedostatku spánku. Symptomy jsou třeba emoční výbuchy, změny nálad, paranoidní stavy. Spánková deprivace rychle snižuje schopnosti, které potřebuje každý lídr,“ říká Huffingtonová.

Firmy už mají dokonce spočítané, o kolik se produktivita zaměstnanců zvyšuje, když se jim zrovna neklíží oči. „O 69 minut měsíčně, nejen díky spánku, ale i díky dalším welness prvkům na pracovišti, třeba józe," upřesňuje zmiňovaný šéf pojišťovny Aetna Mark Bertolini.

Krátkého šlofíka přímo v práci kvůli zvýšení produktivity a kreativity už dříve svým lidem povolily některé další americké firmy, třeba Google, Procter and Gamble nebo Nike.

Vojtěch Berger Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme