Zakázky pro české firmy v Srbsku. Pomohou obnovit filmové ateliéry i vozový park hlavního města

Devítimilionové Srbsko může mít pro české podniky strategickou pozici v regionu západního Balkánu. Tento týden doprovodila českého prezidenta Miloše Zemana na cestě do Bělehradu 50členná skupina zástupců českých firem. O jejich nabídky byl ze strany srbských podnikatelů velký zájem. Na společné hospodářské fórum se jich přihlásily dvě stovky. Některé české investice a nabídky zboží už mají konkrétnější obrysy.

Od zpravodaje z místa Bělehrad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pracovníci depa Sava jsou s českými tramvajemi spokojení. | Foto: Pavel Novák | Zdroj: Český rozhlas

Filmy pro zahraniční produkce. O ty nebývala v bělehradských ateliérech nouze. V bývalé Jugoslávii se točily i mayovky s Vinetouem, ve kterých exceloval místní herec Gojko Mitić.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž z Bělehradu

Teď bude chátrající ateliéry Avaly stavět na nohy česká firma Sebre. Také o jejich investici do srbského filmového průmyslu jednal v Bělehradu ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček, ve vládě za hnutí ANO.

„To jsou regionálně velmi známé ateliéry, které tady ještě v předrevolučních dobách točily nejlepší jugoslávské filmy. Dnes na tom nejsou dobře, tato společnost má zájem do nich investovat a vytvořit tady velký projekt, který by lákal zahraniční filmaře natáčet v této zemi,“ popisuje pro Radiožurnál.

Součástí projektu je podle něj i investice do realit v okolí ateliéru, kde by mělo vzniknout něco jako sídliště či menší městečko.

Další šance pro české podniky je v dopravní infrastruktuře. Bělehrad totiž potřebuje obnovit vozový park tramvají, autobusů a trolejbusů.

„Tady pracuje české konsorcium, které má z našeho pohledu reálnou šanci to zvládnout. Jsem v osobním kontaktu s ministrem průmyslu, ten je v osobním kontaktu se starostou Bělehradu a budeme se řádově během 14 dnů informovat o stavu věci. Naši dodavatelé mají obrovskou šanci to zrealizovat,“ pokračuje Havlíček.

České firmy usilují o zakázky v Srbsku. Plzeňská Škoda jedná s Bělehradem o obměně vozového parku

Číst článek

Tím dodavatelem by mohla být akciová společnost Škoda Transportation, která by ráda nahradila 130 starých československých tramvají KT4YU z 80. a 90. let. Průměrné stáří kloubových tramvají z produkce ČKD Tatra je totiž v Bělehradu 32 let.

České tramvaje se osvědčily

Pracovníci depa Sava jsou s českými tramvajemi spokojení. Čas od času potřebují jen drobné opravy, ale stále jezdí.

Podle šéfa údržby depa Milana Giegiće jsou české tramvaje skoro nezničitelné. Přežily bombardování Bělehradu letadly NATO, hyperinflaci i mezinárodní sankce, kvůli kterým neměli dost náhradních dílů na opravy.

Ředitel depa Vladimir Tasić  říká, že čas prokázal, že české tramvaje jsou dobré, ale je třeba už přejít k něčemu novému a modernímu.

Člen představenstva Škody Transportation Zdeněk Majer, viceprezident společnosti pro obchod, potvrdil, že nabídka nových českých tramvají a dalších vozidel je v Bělehradu na stole.

„Skupina Škoda Transportation jedná už několik měsíců o obnově kompletního vozového parku, a to jak o tramvajích, tak o trolejbusech. Máme v paletě několik druhů tramvají i trolejbusů. Chceme jít do vyššího celku spolupráce, a to je obnova depa. Budeme se snažit, aby se do konce roku formalizovala budoucí spolupráce,“ říká Majer.

Za několik let by tedy místo sice spolehlivých, ale už zastaralých a hlučných českých KT4 mohly ulicemi srbské metropole projíždět nové tišší tramvaje.

Pavel Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme