Stále více amerických restauratérů vyzývá ke změně systému spropitného
V amerických restauracích je běžné, ba dokonce žádoucí nechávat obsluze spropitné ve výši 15, 20 nebo 25 procent z celkové ceny pokrmu. Mezi zákazníky i restauratéry ovšem sílí hlasy vyzývající ke změně zaběhnutého systému. Mnozí ho totiž považují za nespravedlivý.
„Obsluha, tedy barmani a číšníci, ve Spojených státech dostávají plat výrazně nižší, než je minimální mzda. Jejich výdělek dorovnává spropitné. A funguje i jako motivace k dobré práci a vstřícnosti k hostům,“ objasňuje běžnou praxi Mo Azab, barman v jednom z úspěšných washingtonských podniků a vystudovaný expert na marketing.
Personál, který se zákazníky v restauracích nepřichází do styku – včetně mnohdy i vysoce kvalifikovaných kuchařů – ovšem spropitné nedostává a často je nucen pracovat za mzdu, která k přežití v drahých městech sama o sobě nestačí.
I proto přibývá podniků, které se spropitné rozhodly úplně zrušit a namísto toho o 20 až 30 procent zdražit jídlo a pití. Mnozí změny vítají, jiní jsou opačného názoru.
Mezi americkými restauratéry sílí výzvy ke změně systému spropitného. Proč, zjišťovala zpravodajka ČRo Lenka Kabrhelová
Novinář John Stanton, který si za studií přivydělával prací v restauraci, je skeptický. Příliš nevěří tomu, že by zvýšení cen a zrušení spropitného mělo velký efekt na mzdy zaměstnanců. Naopak se obává, že by do restaurací kvůli vyšším cenám mohlo chodit méně hostů.
Také barman Mo Azab varuje, že dlouhodobě by tento model nemusel být pro provozovatele restaurací ekonomicky udržitelný. První obětí by v takovém případě podle něj byli právě zaměstnanci.
Zda bude nová praxe fungovat a jestli se nakonec nějaká revoluce ve spropitném uskuteční, se ukáže během příštích měsíců. Přechod na systém bez spropitného už ohlásili i někteří prominentní newyorští restauratéři.