Stávka zaměstnanců Lufthansy ovlivní i zítřejší lety

Zoufalství, vztek i rezignace, takové pocity se dnes zmocňují zákazníků letecké společnosti Lufthansa. Spor mezi odbory a vedením firmy ohledně pracovních podmínek se vyostřuje a doplácejí na to tisíce pasažérů. Ve 14 hodin skončil protest na frankfurtském letišti, hodinu předtím v Berlíně. Naopak od 13 hodin se už stávkuje v Mnichově.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stávka v Lufthanse

Stávka v Lufthanse | Zdroj: Reuters

„Do stávky ve Frankfurtu a v Berlíně se zapojilo asi 85 procent zaměstnanců Lufthansy a tomu odpovídá rozsah celého protestu. Ve Frankfurtu bylo zrušeno přes 200 letů. Polovinu letů musela Lufthansa zrušit také v Berlíně. Již nyní se ví, že některé spoje nepoletí ani zítra,“ říká berlínská zpravodajka Českého rozhlasu Klára Stejskalová.

Pasažéři by proto měli sledovat webové stránky Lufthansy. Pokud při objednávání letenky uvedli svůj mobil, obdrží i SMS. Tentokrát se výpadky dotýkají nejen vnitrostátních a evropských letů, ale i mezikontinentálních letů.

Přehrát

00:00 / 00:00

O situaci na německých letištích mluvila na Radiožurnálu berlínská zpravodajka ČRo Klára Stejskalová. Na co mají postižení pasažéři nárok vysvětloval Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR

„Vzhledem k tomu, jak se vyhrocuje a přiostřuje debata mezi oběma stranami, jak se obviňují ze vzájemné arogance, mohou cestující i nadále počítat asi s tím nejhorším. Odborový šéf UFA, povzbuzen dosavadním průběhem protestu, vyhrožuje tím, že pokud vedení firmy neustoupí, dojde dokonce na 24hodinový protest na všech německých letištích,“ uvádí Stejskalová.

Protesty personálu Lufthansy se dotkly i našeho ruzyňského letiště, tam byly dnes také některé lety zrušeny. V takovém případě mají pasažéři nárok na odstoupení od smlouvy nebo přesměrování letu.

„Cestující může v případě zrušení letu požádat o přesměrování jiným spojem jiného konkurenčního dopravce. V případě, že nemá o přesměrování zájem, může požadovat vrácení celé zaplacené částky včetně všech poplatků,“ vysvětluje Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR.

„Pokud si cestující vybral náhradní spojení, může po dobu čekání požadovat občerstvení, případně ubytování. Pokud se ale cestující rozhodne pro odstoupení od smlouvy, tak za něj již letecká společnost nemá žádnou odpovědnost,“ dodává Večl s tím, že odstoupení od smlouvy může cestující požadovat i při zpoždění letu nad pět hodin.

Cestující­ si zoufali

Stávka se dotkla i několika letů v Praze. „Vždycky jsme považovali Lufthansu za solidní. Příště si tedy rozmyslíme letět s ní,“ postěžovala si jedna z cestujících.

Už od rána stály před pobočkou společnosti na pražském ruzyňském letišti desítky lidí. Na změnu letu čekali ve frontě i dvě hodiny. Většina z nich odcházela s novou letenkou, i když alternativní trasa byla o poznání míň pohodlná.

„Místo přes Frankfurt letíme domů do Houstonu přes Londýn a Atlantu. Bude to trvat o čtyři hodiny déle,“ posteskl si Američan Brian.

Společnost zrušila dva přílety a dva odlety do Frankfurtu. Odpolední stávka v Mnichově se spojení s Prahou nedotkla. Zajišťují je totiž menší společnosti, které pod Lufthansu sice spadají, ale personál se do stávky nezapojil.

Prodejci letenek Lufthanse věří

Podle největších tuzemských prodejců letenek ale není stávka žádnou tragédií. Prodejci letenek ze společnosti Letuška, Student Agency a Orbix nezaznamenali pokles zájmu o letenky s Lufthansou. Věří, že potíže německého leteckého dopravce jsou přechodné.

Marketingový manažer společnosti Letuška Jan Marek říká, že není důvod pochybovat o solidnosti Lufthansy:

Přehrát

00:00 / 00:00

O vlivu stávky v Lufthanse na prodej letenech natáčel Pavel Novák

„Stávka je prozatím časově omezená. Takže zde není důvod, abychom se báli a tuto společnost nenabízeli. Pokud by ale stávka proběhla v delším časovém horizontu, tak budeme uvažovat o jiných přepravních společnostech, klientům můžeme nabídnout více alternativ.“

Podle Aleše Ondrůje, mluvčího společnosti Student Agency, která vozí české cestující na některá letiště v Německu a letenky prodává, se stávka na dobrém jménu Lufthansy neprojeví.

„Lufthansa má dlouhodobě velmi dobré renomé. Je to dopravce, který má velmi rozsáhlou síť svých linek po Evropě i po světě. K Lufthanse se váže i renomé, které je spojené se vším, co je německé, což znamená přesné, dobře fungující,“ říká Ondrůj.

Pavel Novák, Klára Stejskalová, Martin Mašek, Petr Medek, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme