Stávky působí dopravní chaos ve Francii i v Německu

Za největší stávku ve své historii označují Německé dráhy protest, který v poledne zahájili strojvůdci z odborového svazu GDL. Napřed zastaví nákladní a od zítřejšího rána také osobní přepravu. Stávka má trvat až do sobotního rána. Vedení státního podniku se nátlaku odborářů odmítá podvolit. Dopravní chaos vládne také v sousední Francii, nejvíc asi v Paříži. Stávkovat začali pracovníci městské dopravy, kteří se připojili k železničářům.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

stávka železničářů ve Francii

stávka železničářů ve Francii | Foto: AFP

"Stávka bude tvrdá, ale splnění požadavků svazu GDL by bylo hospodářskou katastrofou," shrnuje pozici Německých drah personální šéfka Suckalová.

Sami odboráři si nedělají iluze o účinku svého protestu a mluví o dalším vystupňování tlaku. Ke krajní variantě časově neomezeného protestu ale zatím nechtějí přistoupit. Podle místopředsedy svazu GDL Weselskyho by ji totiž v této fázi mohl soud zakázat coby nepřiměřenou.

Prezident Německé průmyslové a obchodní komory Braun se obává citelných dopadů nejnovější stávky na německé hospodářství. Pravděpodobné je podle něj omezení výroby v řadě podniků a nucené zkracování pracovní doby desítek tisíc dělníků.

Státní koncern připravil nouzový jízdní řád, díky němuž by v dálkové přepravě mohly jezdit až dvě třetiny spojů. Dráhy už také včera preventivně zastavily veškeré nákladní soupravy směřující do nebo z východních spolkových zemí. Tam je svaz GDL obzvlášť silně zastoupen a jezdit tam bude jen asi 15 procent nákladních vlaků.

Zatímco u našich západních sousedů stávkují za vyšší platy, ve Francii je důvodem chystaná penzijní reforma, která některým profesím sebere dosavadní výhody. Na základě reformy by se asi půl milionu lidí připojilo k dalším 26 milionům a mohlo by odejít do důchodu až po čtyřiceti odpracovaných letech namísto současných 37 a půl.

Kvůli tomu se k včera zahájenému protestu železničářů připojili dnes i zaměstnanci pařížské městské dopravy, nově stávkují také energetici. Situace ve městě nad Seinou je ale méně tragická, než se čekalo. Jezdí asi jen pětina vozů metra, největší problémy však způsobila stávka řidičů příměstských vlaků, kvůli níž se mnoho lidí vydalo do práce svými vlastními vozy.

Zácpy dosahovaly jen v okolí Paříže celkové délky 350 kilometrů, což je víc než při zahájení hlavních prázdnin. Z největších pařížských letišť Roissy a Orly, kam dnes nejezdí příměstský vlak RER, bylo ráno a dopoledne prakticky nemožné dostat se do centra města.

Současně se přiostřuje konflikt na univerzitách. Radikální studenti protestují proti snahám o větší autonomii univerzit. Výrazná většina veřejnosti ale v obou případech stojí za Sarkozyho reformami. Zjistil to průzkum pro dnešní list Le Figaro. Prezident v úterý znovu zdůraznil, že hodlá reformy dovést do konce a že není ochoten k žádným kompromisům.

Jiří Hošek, Jan Šmíd, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme