Světové listy o francouzské kampani pro euroústavu

Podle francouzského listu Le Figaro v něm prezident jednoznačně odmítl spekulace, že ústava ohrozí evropský sociální model. Podle Chiraca je konstituce hlavně ochranou před přílišným uvolněním trhu. Podle deníku Le Nouvel Observateur jsou Chiracovy vyhlídky na změnu veřejného mínění bídné. A to i přes jeho plamenný televizní projev. Většina Francouzů je totiž připravena říci ne. Změnit takový trend bude jako úkol pro Herkula, myslí si list.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zahraniční tisk

Zahraniční tisk | Foto: Alena Palečková

Zahraniční listy jsou k francouzskému prezidentovi mnohem kritičtější. Švýcarský La Tribune de Geneve se domnívá, že Jacques Chirac promarnil svou šanci. Výhody euroústavy vysvětloval Francouzům jako nějaký hodný dědeček žákům na střední škole, nešetří kritikou deník. Přitom jediné, co si z toho diváci odnesli, byl nebetyčný zmatek, který jenom podporuje strach Francouzů z velké, nepřátelské Evropy, dodává švýcarský list.

Německý kancléř Gerhard Schröder se veřejně nepohodl se svým ministrem zahraničí Joschkou Fischerem. Příčinou sporu byl návrh na zrušení embarga na dovoz zbraní do Číny.

Joschka Fischer s plánem Evropské Unie na uvolění embarga nesouhlasí. Podle deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung byl ale v prosazování svého názoru málo razantní. Bylo až šokující jak bojácně a uctivě oponoval Fischer svému šéfovi.

Die Welt připomíná, že v Evropě jsou už jen další dva státy, které zrušení embarga podporují.

Patří mezi ně Španělsko a Francie. Tahle osa trpaslíků, jak je deník posměšně nazývá, vznikla proto, aby podpořila obchody s Čínou a získala tak strategicky výhodné pozice proti Spojeným státům. Ten první důvod je pochopitelný, ten druhý už ne, protože je arogantní, myslí si německý list. Naštěstí jsou tyhle žabomyší války ve zbytku Evropy na okraji zájmu, nekompromisně dodává Die Welt.

Polské firmy vyrážejí na nákupy do zahraničí, informuje polská Rzeczspopolita. Nejsou to ale obyčejné nákupy - polské firmy se stále častěji snaží skupovat jiné podniky. Z listu cituje náš varšavský zpravodaj Martin Dorazín.

Polští podnikatelé investovali v minulém roku více než 60 milionů dolarů do převzetí firem v jiných zemích našeho regionu. Tato částka může vzrůst až několikanásobně, pokud polský PKN Orlen převezme český Unipetrol. Už se ví, že hodnota této transakce překročí 500 milionů eur,připomíná Rzeczpospolita. Pokud jde o počet uskutečněných koupí zahraničních firem, pak podle listu vede sektor informačních technologií. Polské firmy - například z Rzeszowa - už oznámily plány na další expanzi. O sousední trhy se zajímají také podnikatelé v potravinářství. Ti v uplynulých měsících investovali zejména v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Na titulní straně ale Rzeczpospolita zároveň informuje o tom, co polští novináři odhalili ve výrobnách jedné z největších polských uzenářských firem. Novináři z listu Rzeczpospolita a televize TVN zjistili, že plesnivé uzeniny tam běžně promývají olejem a rozvážejí do supermarketů v celém Polsku. Výjimkou není ani prodlužování doby trvanlivosti. Nejde ale o nové technologické postupy - na prošlé potraviny se jednoduše nalepí nové etikety.

Deník International Herald Tribune lituje zániku jedné velké filmové legendy. Kdo by si nepamatoval filmy jako Zpívání v dešti, Čaroděj ze země Oz nebo Hedvábné punčochy, kde se objevily fialové oči Elizabeth Taylorové. Všechny natočilo studio Metro-Goldwyn-Mayer, které minulý týden svou slavnou éru skončilo. Majitelé ho prodali kocernu Sony za pět miliard dolarů. O krachu nebo zániku studia se za jednaosmdesát let jeho existence mluvilo nesčetněkrát.

Už v roce 1936, kdy zemřel první vlastník filmových ateliérů Irving Thalberg, tvrdili zasvěcení, že už to nikdy nebude jako dřív. A ono to bylo ještě lepší. Velká studia vznikla pod rukama uprchlíků z Východní Evropy, kteří neměli žádné vzdělání. Zato ale měli sen, že budou dobrými Američany. Zda se jim to povedlo, nevíme - jejich ateliéry se teď ale pomalu mění na digitální filmotéky. A Los Angeles pořád postrádá muzeum, které by těmto tvůrcům vzdalo hold, myslí si International Herald Tribune.

Jiří Hošek, Julie Rákosová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme