‚Uznáváme, že název je nevhodný.‘ Americké značky kvůli rasové nerovnosti mění svá jména a loga
V posledních týdnech rezonuje ve většině světových médií téma policejní brutality a rasové nerovnosti ve Spojených státech. Nyní se pozornost obrátila i na stereotypní zobrazování černochů na obalech různých značek potravin. Podle deníku Bussiness insider čtyři značky v reakci na aktuální protesty za jediný týden oznámily, že změní své logo nebo dokonce i jméno.
Quaker Oats Company – jedna z firem, která byla na nevhodnou stereotypizaci upozorněna, minulý týden oznámila, že u palačinkových sirupů Aunt Jemima nejen odstraní z loga obrázek černošské ženy, ale dokonce změní i celé jméno značky. Značka sirupů vznikla v 19. století a žena vyobrazená na logu původně představovala černošskou služebnici narozenou jako otrokyni.
Podle textu Riché Richardson v The New York Times z roku 2015 byla navíc inspirací pro jméno značky minstrelská píseň „Stará teta Jemima“, ve které se bílí herci s černým make-upem posmívali černošským lidem.
Firma Quaker Oats, která v roce 1926 značku sirupů koupila, nejdříve tetu Jemimu změnila tak, aby již nevypadala jako služebná. Nyní se však zdá, že změna nebyla dostatečná a žena z obalu zmizí úplně. Quaker, společnost patřící pod PepsiCo, uvedla, že odstranění loga a jména tetičky Jeminy je součástí jejich snah udělat krok směrem k rasové rovnosti ve společnosti.
Demokrati v Senátu USA zablokovali republikánskou verzi policejní reformy. Podle nich je příliš slabá
Číst článek
Z obalu rýže zmizí farmář
Rozhodnutí Quaker Oats Company podnítilo společnosti Cream of Wheat a Uncle Ben's, aby také oznámily, že přehodnocují vzhled log svých produktů. Jen hodiny po oznámení změny loga palačinkových sirupů vydala prohlášení o změně i značka rýží a omáček Uncle Ben’s. Ta má momentálně v logu obrázek černošského farmáře. Značku někteří kritici ale považují za krajně rasistickou už jen kvůli jejímu samotnému názvu.
Oficiální stránky výrobce uvádějí, že přízvisko „uncle“, tedy strýc, bylo používáno jižanskými Američany pro respektované černošské plantážníky a „Ben“ bylo mezi nimi běžné jméno. Například historik Ronald Davis tvrdí, že černoši byli oslovováni strejdo nebo chlapče převážně proto, aby je majitelé plantáží nemuseli oslovovat pane.
„V současné společnosti není pro rasismus místo. Stojíme v solidaritě s černošskou komunitou, našimi spolupracovníky a partnery. Víme, že je potřebná systematická změna, a to bude vyžadovat společné úsilí nás všech,“ uvedli zástupci značky Uncle Ben’s v tiskové zprávě, ve které změnu loga oznámili.
Automobilový závodník kritizoval jižanské vlajky mezi fanoušky. Po závodě našel v garáži oprátku
Číst článek
Společnost Mars, která známou značku rýže vlastní, uvedla, že momentálně zvažuje všechny možnosti změny obalu produktu. „Zatím nevíme, jaké přesně změny uděláme, ale víme, že značce Uncle Ben’s vyměníme vizuální identitu," uvedla společnost pro deník The Guardian.
B&G Foods mění maskota
Další, kdo ve stejný den oznámil stažení loga, je společnost B&G Foods. Společnost plánuje změnit maskota značky Cream of Wheat – černošského šéfkuchaře, který byl kdysi v reklamě zobrazen jako „rastus“. Rastus je v USA pejorativní ofenzivní označení pro Afroameričana.
„Chápeme, že existují obavy týkající se image našeho maskota. Proto jsme se zavázali, že pečlivě zhodnotíme vzhled našich obalů a budeme podnikat aktivní kroky k zajištění toho, že naše společnost neúmyslně nepřispívá k systematickému rasismu,“ uvedla společnost v prohlášení.
‚Zobrazuje černochy a indiány jako rasově podřadné.‘ Muzeum v New Yorku odstraní Rooseveltovu sochu
Číst článek
Značky se nemění jen kvůli nevhodnému zobrazování černochů, ale i kvůli nevhodnému zobrazování různých etnických skupin. Značka másel Land O'Lakes již v únoru oznámila, že ze svého obalu odstraní kresbu indiánské ženy.
Změna po sto letech
Americká společnost Dreyer‘s Grand Ice Cream téměř po sto letech zase plánuje změnit logo značky známých zmrzlin Eskimo Pie. Zmrzlina totiž podle kritiků zesměšňuje původní obyvatele Aljašky Inuity.
„Jsme odhodláni být součástí řešení rasové rovnosti a uznáváme, že náš název je nevhodný,“ uvedla v prohlášení vedoucí marketingu společnosti Dreyer's Elizabell Marquez.
Ne všichni se ale s počiny amerických značek ztotožňují. „Tyhle hlouposti nikdy neskončí,“ napsal si v reakci na změnu názvu Eskimo Pie na twitter syn amerického prezidenta Donald Trump mladší.
Podle kreativního ředitele reklamní agentury Ogilvy Tomáše Belka je toto jedna z dalších snah o to, aby byl svět více korektní. V České republice se ale zatím podle něj změny nechystají, protože situace je výrazně jiná než v USA, uvedl v rozhovoru pro DVTV.