Také polští řidiči už si zvykají v obcích na padesátku

Polsko se současně se vstupem do Evropské unie připojilo ke standardu rychlostního omezení v uzavřených obcích. Od 1. května se tedy může v polských městech a vesnicích jezdit už ne 60kilometrovou rychlostí, jako dosud, ale jen padesátkou, stejně jako u nás. Nové pravidlo ale v Polsku neplatí zcela bez výjimky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

policejní radar

policejní radar | Foto: Milan Baják | Zdroj: Český rozhlas

Tak už došlo i na polské řidiče. Zdejší parlament schválil novelu předpisů o silničním provozu a stanovil, že od 1. května platí ve všech obcích omezení rychlosti na 50 km/h. Jenže, co se nestalo.

Zákon byl sice schválen, ale v onom zmatku předcházejícím vstupu do unie se poněkud pozapomnělo dát tento fakt co nejvíce ve známost motorizované veřejnosti. Samozřejmě, neznalost zákona neomlouvá, ale kvůli tomu, že zavedení padesátky nepředcházela skoro žádná informační kampaň, většina řidičů neví, že porušuje pravidla silničního provozu, když v obci jede šedesátkou.

Policisté jsou k nim ale zatím shovívaví, řekl Českému rozhlasu mluvčí varšavské dopravní policie podinspektor Wojciech Pasieczny. "Pokud jde o nevelké překročení povolené rychlosti tak do 15 až 20 kilometrů za hodinu, policisté ještě řidiče nepokutují a poučují je o tom, že v obcích už se smí jezdit jen s padesátkou na tachometru. Když ale řidič jede mnohem rychleji, pak dostává normální pokutu podle sazebníku trestů," říká policista.

Ani řidiči, ani policisté také dost dobře nechápou, proč toto omezení platí jen v době mezi 5. hodinou ranní a 23. hodinou večerní. Jinak je povoleno jezdit zase normálně šedesátkou. Zavedení 50kilometrové rychlosti ve městech se podle Wojciecha Pasieczného zcela určitě zaslouží o snížení počtu nehod a hlavně úmrtí při nich.

Zkušenosti pocházejí z centra Varšavy, kde takové omezení rychlosti platí už několik let. "Počet nehod se snížil o 22 procent, počet zraněných osob o 10 a na varšavských ulicích také zahynulo o 30 procent méně lidí," říká podinspektor Pasieczny a dodává, že při střetu s vozidlem jedoucím 50kilometrovou rychlostí má chodec mnohem větší naději na přežití.

Realita je ale taková, že polští řidiči nerespektují žádná dopravní omezení. Ve městech se běžně jezdí devadesátkou a zatím se nezdá, že by zavedení omezení rychlosti na 50 na neukázněnosti a neomalenosti polských řidičů něco změnilo.

Pavel Novák, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme