K vraku trajektu Estonia míří tým vyšetřovatelů. Má téměř 30 let od potopení objasnit chyby ve vyšetřování

Při potopení trajektu Estonia v roce 1994 zemřelo 852 lidí. Teď, skoro třicet let od neštěstí, k jeho vraku pluje mezinárodní tým vyšetřovatelů. Výzkumné plavidlo Viking Reach opustilo švédský přístav Karlskrona v úterý. Na jeho palubě jsou vědci nejen ze Švédska, ale taky Norska, Finska a Estonska.

Od stálé zpravodajky Stockholm/Talin Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

profimedia-022464453_230719-155230_afo.jpg

Trajekt Estonia 20. září 1994 s téměř tisícovkou lidí na palubě plul z estonského Talinu do Stockholmu | Zdroj: Profimedia

Vědci z mezinárodního vyšetřovacího týmu chtějí z vraku odebrat hned několik vzorků. U vraku tentokrát nebudou pracovat potápěči, materiály budou odebrány pomocí ponorek.

Severské státy zahajují nové vyšetřování potopení trajektu Estonia. Při nehodě zemřelo 852 lidí

Číst článek

Posádka Viking Reach chce při pracích také natočit místo, kde byla na trajektu zaparkovaná auta, a vyjmout nakládací rampu na přídi a kusy oplechování trupů, a získat vzorky z poškozeného pravoboku. Zatím není zcela známé, jakého rozsahu by vzorky měly být.

Poškození pravoboku ukázali již dříve tvůrci dokumentu Estonia – katastrofa na moři. V roce 2020 pomocí moderních technologií na pravém boku lodi našli díru vysokou čtyři metry a širokou 1,2 metru, která se rozprostírá nad i pod čarou ponoru lodi.

Výzkumníci se nyní, téměř 30 let od neštěstí, k vraku vydávají právě kvůli dokumentu. V čele jeho tvůrců stál švédský novinář Henrik Evertsson. Dokument měl světovou premiéru 19. června 2020 a poukázal na několik neobjasněných stop i na chyby ve vyšetřování celé katastrofy.

Oficiální zpráva švédských vyšetřovatelů z roku 1997 například tvrdí, že loď se potopila kvůli konstrukční závadě příjmových dveří. Vyšetřovatelé tehdy odmítli, že by v lodi mohla být díra, která by způsobila potopení. Na tříleté vyšetřování švédských kriminalistů a komisí na výzkum námořních katastrof si následně stěžovaly i rodiny obětí.

V roce 2021 bylo po odvysílání dokumentu obnoveno vyšetřování. To hned ve stejný rok prokázalo, že trup lodi skutečně byl poškozený. Nyní začíná další fáze vyšetřování, což potvrdila i estonská komise pro vyšetřování námořních nehod.

852 mrtvých

Trajekt Estonia 20. září 1994 s téměř tisícovkou lidí na palubě plul z estonského Talinu do Stockholmu. Nacházel se zhruba uprostřed cesty v Baltském moři, když se za velmi špatných povětrnostních podmínek potopil.

Nejméně 100 lidí zemřelo při potopení lodi v severní Nigérii. Na palubě byli svatebčané na cestě z obřadu

Číst článek

Z 989 pasažérů jich tehdy 852 zahynulo. Loď se potopila velmi rychle, asi za 55 minut. Vyšetřování trvalo tři roky a vyšetřovatelé určili za příčinu neštěstí konstrukční závadu příďových dveří.

Vrata se prý kvůli špatné údržbě během cesty na rozbouřeném moři otevřela a voda pak zaplavila prostor pro auta. Jak se loď nakláněla, tak se voda kvůli vysokým vlnám dostala i přes bok a taky okny, která nevydržela nápor vln. Loď se následně do hodiny potopila.

Na místo zhruba 15 minut po potopení jako první dorazil trajekt Mariella, kterému se podařilo vytáhnout prvních pár přeživších. Potopení Estonie přežilo jenom 137 lidí.

U Řecka ztroskotal rybářský člun s uprchlíky. Utopilo se nejméně 79 lidí, na palubě jich mohly být stovky

Číst článek

Švédsko a následně Estonsko a Finsko přijalo zákon, podle kterého je vrak Estonia podmořským hrobem. Potopení k němu tak může být trestané vězením, pokud není povolené příslušnými úřady.

Od roku 1997 se také hromadí podezření, že příčina potopení mohla být zcela jiná, proto také došlo k obnovení vyšetřování. Podle závěru šetření z let 2021 a 2022 neexistují žádné náznaky, že by se trajekt Estonia srazil s jiným plavidlem. 

Kateřina Havlíková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme