Turbulence za obřím Airbusem málem vedly ke katastrofě. Incident možná změní pravidla létání

Kvůli nečekaně velkým turbulencím za největším civilním dopravním letadlem na světě se nejspíš budou upravovat pravidla na letištích. Na veřejnost se dostaly informace o leteckém incidentu, při kterém letos v lednu kvůli turbulencím za Airbusem A380 ztratila kontrolu nad svým strojem posádka jednoho menšího letounu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Airbus A380 na letecké přehlídce u Paříže, 15.6.2015 | Foto: Reuters

Incident se stal na začátku ledna a v březnu o něm informoval odborný server The Aviation Herald. Nad Arabským mořem jihovýchodně od ománského Maskatu proti sobě letěly v různých letových hladinách dvě letadla: Airbus A380 společnosti Emirates na trase z Dubaje do Sydney a v opačném směru o tisíc stop (asi 300 metrů) pod ním soukromý letoun Challenger s devíti lidmi na palubě, který letěl z Malediv do Abú Dhabí.

Když se míjely, turbulence pod Airbusem byly tak velké, že Challenger se stal neovladatelným. Vyřadilo mu to motory a malé letadlo se kvůli tomu asi pětkrát převrátilo a propadlo se o 10 tisíc stop, tedy víc než tři kilometry. Nakonec posádka získala nad Challengerem kontrolu a dokázala přistát v Maskatu, kvůli vybírání náročného střemhlavého manévru ale nejspíš už nebude moci dál létat.

Mezinárodní letiště, na kterých Airbusy A380 létají, už zvažují, že změní pravidla. „Pravděpodobně dojde k tomu, že se zvětší rozestupy mezi menšími letadly a letounem A380,“ říká pilot a letecký publicista Ladislav Keller. Jak přesně, to podle něj záleží na letových dispečerech. Problém se ale netýká jen Airbusů.

„Se stejným problémem se setkávají všechna menší letadla, pokud se dostanou do blízkosti velkých letadel. Jde jenom o to, aby se vědělo, jak intenzivní turbulence za daným typem letadla jsou a potom případně zvětšit rozestupy,“ popisuje Keller.

Minimální rozestup mezi letadly na letištích při startu jsou zatím podle Kellera dvě minuty. Změnit by se mohlo i to, jestli budou nejmenší letadla vůbec smět létat pod leteckými obry jako je Airbus A380.

Zdeněk Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru