Turecko plánuje nové spojení Černého a Marmarského moře

Turecký premiér Recep Tayyip Erdoğan představil velkolepý plán na rozšíření Istanbulu. V západní části jeho evropské poloviny chce vyhloubit nový kanál, který má spojit Černé a Marmarské moře. Plánovaný kanál má ulehčit přetížené lodní dopravě v Bosporském průlivu, který rozděluje Istanbul na evropskou a asijskou část.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Strategický Bosporský průliv v Istanbulu | Foto: Břetislav Tureček

Nový kanál by měl vzniknout na západ od nynější zástavby Istanbulu, několik desítek kilometrů od břehu Bosporského průlivu a má být zhruba 40-50 metrů dlouhý, 15O metrů široký a 25 metrů hluboký. Místo, kde by mohl kanál vzniknout, je ale zatím jen přibližné, protože premiér nechtěl přesnou lokalitu zatím prozradit, aby nevznikly spekulace s pozemky v blízkosti této oblasti, protože jejich cena samozřejmě mnohonásobně vzroste.

Stejně tak je zatím tajná částka, která by byla na výstavbu potřeba. Odhaduje se ale, že to bude minimálně 10 miliard dolarů. Premiér k otázce financování projektu jen řekl, že to nebude problém, že na to turecká vláda peníze má.

Přehrát

00:00 / 00:00

O plánu na rozšíření Istanbulu mluvila ve Světě o druhé spolupracovnice ČRo Julie Urbišová

Počítá se, že nový kanál nebo průliv by se stal stejně jako dnes Bosporský průliv, středem nové zástavby. Po jeho obou březích by měla vyrůst nová městská centra, nové bytové domy, školy a obchodní zóny. Odborníci, kteří se k tomuto tématu dnes ve všech tureckých médiích vyjadřují, odhadují, že by v blízkosti kanálu mohla vzniknout obytná zóna až pro 2 miliony obyvatel. Plán obsahuje i výstavbu nového letiště, které by bylo už třetím letištěm v Istanbulu a mělo by být největším v zemi. Samozřejmě se počítá s vybudováním přístavu a s napojením silniční a dálniční sítě se starou částí města.

První reakce na tento projekt jsou dvojaké. Ze strany příznivců současného premiéra, který s tímto projektem přišel v době předvolební kampaně a chtěl jím určitě i ohromit své voliče, tak ze strany příznivců samozřejmě zaznívají oslavná slova. O plánu říkají, že je to projekt století. Ale silná je i kritika. Mnoho geografů se ozvalo s tím, že z evropské části Istanbulu by se stal ostrov a nechápou, proč chce vláda měnit geografii.

Problém vidí kritici i v tom, že za vším jsou hlavně peníze a že takovýto plán povede ke spekulativnímu nákupu pozemků v této oblasti, dokonce už se spekuluje o tom, že na nákupu a pozdějšímu prodeji těchto pozemků by mohly vydělat právě lidé a firmy napojení na současnou vládu a autory projektu, kteří jsou zatím jedinými, kdo znají přesnou polohu plánů.

Istanbul | Foto: Břetislav Tureček

Dalším argumentem proti je fakt, že oblast západně od nynějších hranic města je především lesnatá, je to jedno z mála míst, kam obyvatelé Istanbulu mohou vyrážet za přírodou a právě tato oblast by byla dříve nebo později zastavěná.

Hlavním důvodem pro tento projekt je, že by nový průliv odlehčil velmi přetížené lodní dopravě v Bosporském průlivu. Ten je dnes považovaný za 4. nejnebezpečnější na světě kvůli tomu, že je na některých místech velmi úzký. Používá se k dopravě všech lodí, které míří do Černého moře a těch je ročně několik desítek tisíc. Premiér při představování projektu uvedl, že výstavbou nového kanálu chce především ulehčit životnímu prostředí a zabránit případné ekologické katastrofě, ke které kdyby v Bosporu došlo, zasáhla by miliony jeho obyvatel. Nový kanál má být pro dopravní lodě snázeji průjezdný.

Pokud Erdoganova vládní strana AKP zvítězí v červnových parlamentních volbách, což se podle dosavadních průzkumů stane, tak se hned začne s tvořením přesných plánů, což by mělo podle předpokladů trvat nejméně dva roky. A konec výstavby si dnešní vláda naplánovala na rok 2023, kdy bude Turecko slavit 100 od svého vzniku.


Istanbul by se mohl rozdělit na evropskou a asijskou část.

Milan Kopp, Julie Urbišová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme