Johnson znovu připustil vysokou pravděpodobnost tvrdého odchodu z unijního trhu. Jednání ale trvají

Evropská unie a Velká Británie se stále nedokážou dohodnout na vztazích po brexitu. Hlavní unijní vyjednavač Michel Barnier ráno na uzavřeném jednání se zástupci členských států ale podle zdrojů Radiožurnálu signalizoval, že se rozhovory v nastaveném čase začínají posouvat.

Tento článek je více než rok starý.

Brusel / Londýn Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jednání mezi britským premiérem Borisem Johnsonem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou

Jednání mezi britským premiérem Borisem Johnsonem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou | Zdroj: Reuters

Johnson a předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová se dohodli, že i přes vyčerpání vyjednavačů stojí za to věnovat odchodu ještě další práci navíc, přestože jde o další z mnoha nedodržených brexitových termínů. „Je naší odpovědností dát rozhovorům každou příležitost k úspěchu,“ napsal ráno na twitter hlavní unijní vyjednavač Michel Barnier. Dodal, že ještě nikdy v dějinách se takto široká dohoda o vzájemných vztazích nevyjednávalo tak rychle a transparentně.

Britský premiér nicméně v neděli znovu veřejně připustil, že scénář neřízeného odchodu Spojeného království ze společného evropského trhu je teď velmi pravděpodobný. „Obávám se, že stále v některých klíčových oblastech stojíme názorově velmi daleko, ale kde je život, tam je i naděje. Budeme dále jednat, abychom viděli, co se dá dělat. Spojené království rozhodně vyjednávání neopustí,“ dodal Johnson v rozhovoru pro britská média. I scénář bez dohody by však podle něj byl pro Spojené království „skvělý“.

Posun ve vyjednávání

Hlavním překážkou pro dosažení dohody zůstává zajištění férové konkurence mezi britskými a ostatními evropskými firmami. Evropská unie nabízí nulová cla na veškeré zboží, chce mít ale jistotu, že jich Velká Británie nezneužije. „Opakovaně jsme dali jasně najevo, že princip férové konkurence je základní podmínkou pro zvýhodněný přístup na evropský trh. Jde o největší společný trh světa a je fér, aby konkurenti našich firem měli na našem trhu stejné podmínky,“ popsala minulý týden Ursula von der Leyenová.

Londýn se obává, že by ujednání trvale uzamklo britské zákony na orbitu Evropské unie. Evropská komise ale popírá, že by Británii chtěla, aby automaticky kopírovala unijní standardy. „Britské straně by zůstala svoboda, chcete-li suverenita, rozhodovat, co chtějí dělat. My bychom podle toho jednoduše upravili podmínky pro přístup na náš trh a platilo by to vzájemně,“ dodala von der Leyenová.

Právě v této oblasti ale nastal mezi vyjednavači poprvé pokrok, potvrzují diplomatické zdroje Radiožurnálu. Unie a Británie se podle nich začínají sbližovat v názoru na kompenzační opatření pro případy, kdyby se Británie nebo EU odklonily od společných standardů.

Staletý přístup rybářů

Dohodě se ale nijak neblíží spor o budoucí podmínky rybolovu. „Rozumíme, že Velká Británie má v plánu kontrolovat své vody. Na druhou stranu musí britská strana chápat legitimní očekávání rybářských flotil z EU, která jsou založená na dekádách a někdy dokonce staletích přístupu,“ popsala von der Leyenová.

Po dobu členství Spojeného království v Evropských společenstvích se změnilo mezinárodní právo. Takzvané výlučné ekonomické zóny umožňující hospodářské využití vod až do 200 námořních mil od pobřeží, vznikly teprve v roce 1982. Británie tak dříve přímo kontrolovala výrazně menší plochu moří, než jí po novém roce připadne. Experti z řad vyjednavačů navíc mimo záznam upozorňují, že se hejna ryb v moři logicky přesouvají bez ohledu na hranice. K udržitelnému rybolovu je ale nutné nějakým mechanismem objem výlovu kontrolovat.

Zajištění alespoň omezeného přístupu do britských vod a sdílení kvót na výlov je stěžejní zejména pro Francii, Belgii a další země, které se Spojeným královstvím sdílejí moře. Ostatní unijní státy je v tom však podporují. „My také žádáme od jiných zemí EU, aby nám pomáhali s problémy, které se jich netýkají. Je určitou slušností členů klubu poslouchat, co říkají státy, kterých se rybolov dotýká,“ popsal mimo záznam zdroj seznámený s jednáním z České republiky.

Tisíce kamionů

Evropská unie i Spojené království se už preventivně připravují i na variantu, kdyby do Nového roku nebyla dohoda o budoucích vztazích hotová a ratifikovaná. EU opakovaně apeluje na unijní státy, aby se začaly připravovat také individuálně.

Evropská komise zatím spustila opatření na zajištění základního dopravního spojení na Britské ostrovy. EU je připravená na šest měsíců jednostranně umožnit britským leteckým společnostem dále využívat trasy na kontinent i stroje ve flotile. I nadále by také mohla pokračovat pozemní nákladní doprava za předpokladu reciprocity.

Johnson vyzval Brity, aby se připravili na tvrdý brexit. O dohodě v Evropskou unií je ale stále ochotný jednat

Číst článek

Firmy by se ale nevyhnuly návratu obchodních bariér, a tedy i hraničních kontrol. V nejhorším scénáři britská vláda počítá s frontou až sedmi tisíc kamionů v okolí Doveru denně. Kvůli tomu už delší dobu chystá systém dočasných parkovišť a povolenek na vjezd na silnici z Kentu do Doveru. Britské supermarkety se připravují také na možné výpadky dodávek a začínají se zásobovat zbožím. Před možnými výpadky zásobování britská vláda varovala také farmaceutické firmy.

Spojené království není členem Evropské unie od 1. února, teprve na přelomu roku ale odejde také ze společného trhu EU. Takzvané přechodné období dosud zajišťovalo, že brexit nebyl v praxi citelný. Bez náhradní obchodní dohody musí spotřebitelé očekávat růst cen britského zboží, exportéři zase musí počítat se snižováním konkurenceschopnosti kvůli celním přirážkám. Například na osobní automobily by úřady musely podle pravidel WTO uvalit clo ve výši 10 procent.

Viktor Daněk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme