U Pekingu roste megaletiště. Obslouží 130 milionů pasažérů ročně
Čína staví největší letiště na světě, rozlohu bude mít jako Bermudy. V současnosti je nejvytíženějším letiště v americké Atlantě, už za tři roky ale toto americké město o svůj primát přijde.
Důvody pro výstavbu nového obřího letiště jsou praktické i symbolické. Peking už sice nyní má dvě letiště, z nichž Terminál 3, který byl postaven u příležitosti konání LOH v roce 2008, má kapacitu 50 milionů pasažérů ročně, obě dohromady pak 75 milionů, ani to ale nebude do dvou let stačit.
Proto vláda rozhodla o výstavbě třetího letiště, které má mít po dokončení celkem devět ranvejí, ročně obslouží až 130 milionů cestujících a projde přes něho i 5,5 milionu tun zboží.
„Čína tím samozřejmě chce ukázat i svou rostoucí a stále dominantnější roli ve světě, na druhé straně jsou však podobné projekty i velkým lákadlem a příležitostí pro zahraniční firmy. Třeba při stavbě ‚čínského draka‘, jak se téměř 3 kilometry dlouhý Terminál 3 přezdívá, získala obří zakázku na zavazadlový systém německá firma Siemens,“ říká bývalý zpravodaj Českého rozhlasu ve východní Asii Robert Mikoláš.
Nový dopravní uzel Ta-sing má stát 15 miliard dolarů a pekingské úřady ho chtějí vybudovat jihovýchodně od metropole ve vzdálenosti 45 kilometrů od centra, konkrétně na hranici Pekingu a města Lang-fang.
Letiště se zároveň stane důležitým dopravním uzlem, a bude propojeno i s dálnicemi a dalšími silnicemi. Sloužit tak má i dalším oblastem v provincii Che-pej.
Nejde o zbytečnost?
Letecká doprava zažívá v nejlidnatější zemi světa skutečně boom, už v roce 2008 totiž čínské úřady oznámily, že do roku 2020 vyroste téměř stovka nových letišť, a to prakticky ve všech oblastech ČLR.
Experti ovšem upozorňují, že výstavba tak velkého letiště vyžaduje značné nároky na pracovní síly, územní plán, infrastrukturu, a Peking, který se potýká i s chronickými zácpami na silnicích, se s tím bude těžko vyrovnávat.
„Ostatně už před olympiádou, kdy se Čína - a zejména Peking - blýskla mnoha architektonickými skvosty za miliardy dolarů, vedle Terminálu 3 například obřím divadlem ve tvaru vejce, novým centrem Ústřední televize přezdívaným ‚kalhoty‘, a podobně, tak mnozí říkali, že jde o vyhazování peněz potřebných na městskou hromadnou dopravu. Úřady proto nyní uvažují o prodloužení linky metra k novému letišti, zvažuje se i možnost rychlodráhy,“ pokračuje Mikoláš a dodává:
„A co se týká pracovních sil, s nimi v Číně nemají problém, jen Terminál 3 budovala armáda 50 tisíc dělníků a zvládla tuto rekordní stavbu dokončit zhruba za 4 roky.“