U Pekingu roste megaletiště. Obslouží 130 milionů pasažérů ročně

Čína staví největší letiště na světě, rozlohu bude mít jako Bermudy. V současnosti je nejvytíženějším letiště v americké Atlantě, už za tři roky ale toto americké město o svůj primát přijde.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Moderní pekingské letiště

Moderní pekingské letiště | Foto: Robert Mikoláš

Důvody pro výstavbu nového obřího letiště jsou praktické i symbolické. Peking už sice nyní má dvě letiště, z nichž Terminál 3, který byl postaven u příležitosti konání LOH v roce 2008, má kapacitu 50 milionů pasažérů ročně, obě dohromady pak 75 milionů, ani to ale nebude do dvou let stačit.

Proto vláda rozhodla o výstavbě třetího letiště, které má mít po dokončení celkem devět ranvejí, ročně obslouží až 130 milionů cestujících a projde přes něho i 5,5 milionu tun zboží.

„Čína tím samozřejmě chce ukázat i svou rostoucí a stále dominantnější roli ve světě, na druhé straně jsou však podobné projekty i velkým lákadlem a příležitostí pro zahraniční firmy. Třeba při stavbě ‚čínského draka‘, jak se téměř 3 kilometry dlouhý Terminál 3 přezdívá, získala obří zakázku na zavazadlový systém německá firma Siemens,“ říká bývalý zpravodaj Českého rozhlasu ve východní Asii Robert Mikoláš.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tématu mluvil na Radiožurnálu Robert Mikoláš

Nový dopravní uzel Ta-sing má stát 15 miliard dolarů a pekingské úřady ho chtějí vybudovat jihovýchodně od metropole ve vzdálenosti 45 kilometrů od centra, konkrétně na hranici Pekingu a města Lang-fang.

Letiště se zároveň stane důležitým dopravním uzlem, a bude propojeno i s dálnicemi a dalšími silnicemi. Sloužit tak má i dalším oblastem v provincii Che-pej.

Nejde o zbytečnost?

Letecká doprava zažívá v nejlidnatější zemi světa skutečně boom, už v roce 2008 totiž čínské úřady oznámily, že do roku 2020 vyroste téměř stovka nových letišť, a to prakticky ve všech oblastech ČLR.

Experti ovšem upozorňují, že výstavba tak velkého letiště vyžaduje značné nároky na pracovní síly, územní plán, infrastrukturu, a Peking, který se potýká i s chronickými zácpami na silnicích, se s tím bude těžko vyrovnávat.

„Ostatně už před olympiádou, kdy se Čína - a zejména Peking - blýskla mnoha architektonickými skvosty za miliardy dolarů, vedle Terminálu 3 například obřím divadlem ve tvaru vejce, novým centrem Ústřední televize přezdívaným ‚kalhoty‘, a podobně, tak mnozí říkali, že jde o vyhazování peněz potřebných na městskou hromadnou dopravu. Úřady proto nyní uvažují o prodloužení linky metra k novému letišti, zvažuje se i možnost rychlodráhy,“ pokračuje Mikoláš a dodává:

„A co se týká pracovních sil, s nimi v Číně nemají problém, jen Terminál 3 budovala armáda 50 tisíc dělníků a zvládla tuto rekordní stavbu dokončit zhruba za 4 roky.“

Robert Mikoláš, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme