Ukrajinský prezident zastavil vysílání opozičních televizních stanic. Zdůraznil jejich napojení na Rusko

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj svým dekretem na pět let zakázal vysílání opozičních televizních stanic, uvedla agentura DPA s tím, že jde o „bezprecedentní rozhodnutí“. Jde mimo jiné o stanice 112, NewsOne a ZiK, které jsou podle listu Ukrajinska pravda pokládány za televize opozičního politika Viktora Medvedčuka, považovaného za spojence ruského prezidenta Vladimira Putina.

Kyjev Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zelenskyj zakázal vysílání pěti opozičním stanicím na pět let | Foto: Stephanie Lecocq | Zdroj: Reuters

Zelenskyj svým dekretem uvedl v platnost sankce, schválené v úterý bezpečnostní radou státu. Zakázané televize, které patří mediálnímu holdingu Novosti, označily ve společném prohlášení sankce za „politické zúčtování s nepohodlnými médii“ pod smyšlenou záminkou.

Situace v Rusku graduje, protestující se ale dostávají do slepé uličky. Soud s Navalným určí další směr

Číst článek

„Jsme odhodláni bojovat za své právo vysílat pro Ukrajince a přinášet pravdu občanům,“ uvedla ve středu televize 112 na svém webu s tím, že Ukrajinci ji a další zakázané stanice nadále mohou sledovat na serveru YouTube.

Sankce nařizují odnětí vysílacích licencí a frekvencí a zablokování účtů, a to po dobu pěti let. „V hlavním městě Kyjevě byly kanály ZiK, NewsOne a 112 okamžitě vypnuty,“ uvedla DPA. Úřady zákaz opozičních televizí vysvětlily údajným ohrožením národní bezpečnosti a šířením ruské propagandy.

Zakázané stanice vyjadřovaly názory proruské Medvedčukovy strany Opoziční platforma, která má oporu mezi voliči na převážně ruskojazyčném východu a jihu země. Podle nedávných průzkumů veřejného mínění by v případným parlamentních volbách mohla získat postavení druhé nejsilnější strany.

Žaloba Ukrajiny na Rusko v souvislosti s Krymem je částečně přípustná, rozhodl soud ve Štrasburku

Číst článek

„Pokud jde o svobodu tisku a projevu, Ukrajina byla dříve považována za relativně liberální zemi mezi bývalými sovětskými republikami,“ dodala DPA.

Potlačování svobody

„Probudili jsme se dnes v jiné zemi. Během noci – ďáblové vždy řádí v noci – poprvé za celou dobu existence nezávislé Ukrajiny vypnuli hned tři populární zpravodajské televize najednou,“ prohlásil v parlamentu místopředseda Opoziční platformy Vadym Rabinovyč podle listu Ukrajinska pravda. Zelenskyj podle něj potlačováním svobody slova zpochybnil evropskou budoucnost Ukrajiny. Zákaz televizí nezávislých na nynější vládě přirovnal k pálení knih v éře fašismu.

Opozice tak podle médií hodlá odpovědět pokusem o odvolání prezidenta, jehož strana má ale v parlamentu většinu.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme