Demokraté zveřejnili přes 3500 reklam, kterými Rusko mělo na facebooku zasahovat do amerických voleb

Demokratičtí členové výboru americké Sněmovny reprezentantů pro dohled nad tajnými službami zveřejnili přes 3500 reklam, kterými se Rusko na facebooku snažilo podle Washingtonu před prezidentskými a kongresovými volbami v roce 2016 i po nich rasově i politicky rozklížit americkou společnost.

Washington Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ruský prezident Vladimir Putin a jeho americký protějšek Donald Trump

Ruský prezident Vladimir Putin a jeho americký protějšek Donald Trump | Foto: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court | Zdroj: Reuters

Za vznikem těchto reklam či za jejich propagací stojí ruská Agentura pro výzkum internetu (AII), která je považována za nástroj Moskvy k šíření dezinformací a manipulativních informací. Rusko ale popírá, že by se snažilo jakkoli do voleb zasáhnout.

Demokraté ze sněmovního výboru pro tajné služby již dříve dali k dispozici vybrané reklamy, které si AII na facebooku zaplatila. Nyní ale zveřejnili všechny reklamy, které společnost Facebook provozující stejnojmennou sociální síť předala Kongresu v rámci vyšetřování role Ruska v amerických prezidentských volbách.

Lavrov: Stížnosti USA na ruské vměšování do prezidentských voleb nejsou nic než žvanění

Číst článek

Reklamy, které jsou k dispozici na webu sněmovny, pocházejí z let 2015 až 2017. Součástí balíku ale není zhruba 80 000 příspěvků, které AII rovněž sdílela. Většina reklam se věnuje prosazování odmítavých či souhlasných argumentů ke konkrétním otázkám, jako jsou mimo jiné přistěhovalectví, homosexualita či právo držet zbraň. Velká část reklam se podle agentury AP snaží rozsévat rasovou nesnášenlivost, například tím, že upozorňuje na policejní brutalitu nebo znevažuje hnutí na podporu práv černochů Black Lives Matter.

AP rovněž poznamenala, že reklamy byly často velice přesně zacílené. Pokud třeba uživatelé na facebooku vyjádřili souhlas s některými moderátory stanice Fox News či konzervativními profily, zamířila na ně reklama určená pro odpůrce přistěhovalectví. Výjimkou nebylo ani geografické zacílení, kdy uživatelé v okolí Buffala dostali pozvánku na demonstraci požadující spravedlnost pro černošku, která zemřela v místní věznici.

Facebook uvádí, že reklamy vidělo přes deset milionů Američanů. Provozovatel sítě se pod tlakem Kongresu zavázal k přijetí série opatření, aby podobné aktivitě zabránil. Uživatelé se tak nyní mohou jednoduše dozvědět o původu reklam, zatímco zadavatelé komerčních sdělení o sobě musejí poskytnout podrobnosti. Facebook také začal aktivněji mazat falešné profily.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme