Už rok se mohou slovenští řidiči spolehnout na Zelenou vlnu
Mělo by veřejnoprávní rádio hlásit stanoviště policejních radarů? Na Slovensku řekli ano. Tamní Zelená vlna dnes vysílá právě jeden rok.
Dopravní servis už dnes řidičům nabízí prakticky každé rádio. Ale vůbec nejaktuálnější informace ze silnic přináší pravidelně Zelená vlna Českého rozhlasu. Koncept zpravodajů-řidičů, kteří volají přímo do rádia a jejichž zprávy tlumočí redaktoři do éteru, se osvědčil i na Slovensku.
Dnes je to právě rok, co Slovenský rozhlas vysílá svoji vlastní Zelenou vlnu. Kromě uzavírek a nehod se řidiči dozví třeba i stanoviště policejních radarů.
Království Zelené vlny Slovenského rozhlasu není moc velké. Na mou otázku po rozměru zdejší plochy kroutí Ľuboš Kasala hlavou: „Nemám odhad. Nacházíme se v 10. poschodí bratislavské rozhlasové pyramidy. Máme krásný výhled na Bratislavu a kromě jiného i na velkou část bratislavského dálničního obchvatu. Kdyby tedy už náhodou nebylo z čeho čerpat, tak se naši redaktoři a kolegové podívají z okna.“
Tuhle nouzovou variantu naštěstí Ľuboš Kasala, manažer Zelené vlny Slovenského rozhlasu, často nepoužívá. On i jeho kolegové se můžou spolehnout na řidiče, kteří telefonují dopravní informace přímo do studia.
Službu dnes mají Slavo a Martin. Ptám se Slava, zda je také on onou telefonistkou přijímající telefonáty a avíza od Zpravodajů Zelené vlny. „Ano, já jsem ta slečna nebezpečná,“ odpovídá mi s nadsázkou. „Kromě mě je tu kolega Martin, který takové zprávy rovněž přijímá.“
A kdo už dnes volal - nebo psal - Martinovi? „Lidé hlavně telefonují,“ potvrzuje mi, i když připouští, že v Zelené vlně pracují i s maily takzvaných zelených andělů. „Lidé volají o radarech, kolonách, zdrženích…“
A některé telefonáty opravdu stojí za to. „Dobrý den, je to směšné, ale musím vám to říct. Na 27. kilometru se právě děsně srazila tři policejní auta.“
Ovšem nezadají si s nimi ani některé debaty, které Slavo a Martin přijímající telefonáty musí s volajícími vést. „Dobrý den, Zelená vlna.“ „Dobrý den… vlastně nevím, proč volám.“ „V tom vám asi nepomůžu.“ „Ne?“ „Ne.“ „Tak nevím, co bych teď na to měla říct.“
Některé slovenské zpravodaje Zelené vlny inspirovala dokonce Zelená vlna Českého rozhlasu. Třeba profesionálního řidiče Miloslava Budoviče. „Během mého působení v zaměstnání mi velice pomáhal servis Zelené vlny v Česku. Rozhodl jsem se tedy, že když oni pomáhali mně, já budu pomáhat na Slovensku.“
A jaké informace se řidičům ve zpravodajství Zelené vlny nejvíc hodí? „Aktuality. Hlášení dopravních kolon a hlavních špiček. Radary nejsou ani tak důležité, protože kdo dodržuje rychlost, nemá se čeho obávat,“ je si Miloslav Budovič jist.
Právě otázka radarů způsobuje mnohé debaty. Zelená vlna slovenského veřejnoprávního rádia totiž dává posluchačům informace o tom, kde si mají dávat pozor na policejní radary. Je to ten pravý veřejnoprávní přístup?
„Samozřejmě,“ odpovídá mi Ľuboš Kasala. „Jako rádio veřejné služby nevysíláme policejní kontroly, nevysíláme vážení kamiónů nebo kontrolu dálničních známek. V těchto případech si totiž uvědomujeme, že by šlo o napomáhání těm, kteří zákony porušují. Radary však jsou jiný případ – hlášení o nich chápeme spíše jako prevenci.“
Slovenskou Zelenou vlnu uslyší příští rok na jaře i čeští posluchači. Slovensko totiž bude hostit mistrovství světa v hokeji a mimořádné dopravní zpravodajství ze Slovenska se bude vysílat i v českém éteru.