V Bratislavě otevřeli první farmářskou tržnici
Co je farmářské, to je dobré. Mantra milovníků čerstvého ovoce a zeleniny, která v posledním roce v Česku hodně zdomácněla. Farmářské trhy jsou čím dál oblíbenější a městské obyvatelstvo jásá při pohledu na buclatá rajčata. Někdo by možná čekal, že na podstatně ‚venkovštějším‘ Slovensku to nebude fungovat. Slovenští zemědělci rádi prodávají své produkty doma nebo u cesty, a není to žádná atrakce, ale normální věc. V Bratislavě teď ale otevřeli vůbec první farmářskou tržnici, a ukázalo se, že slovenský zákazník přemýšlí úplně stejně jako ten český.
V prodejní hale začíná každodenní cvrkot, zákazníci korzují kolem jednotlivých stánků a provozní ředitel Andrej Slezko provádí reportéra ČRo na Slovensku Vojtěcha Bergera halou s hrdostí galeristy, který má ve výstavních sálech opravdové klenoty:
„Tady zrovna stojíme u cibule. Většina z nás zná dva, možná tři druhy cibule, tady jich je pět nebo šest. To je přesně to, o co mají Slováci zájem nebo obecně mladá generace.“
Andrej Slezko sám sebe označuje za ‚tržnicofila‘, například rakouské a italské pouliční trhy má v malíku a z cizokrajných cest si přivezl do Bratislavy spoustu nápadů.
Farmářská tržnice by neměla být jenom takový lepší super market, ale rovnou jak se říká meeting point, místo, kam zajdete s přáteli na kávu, nebo na oběd a při té příležitosti koupíte i nějaké to rajče.
„Něco je tu lacinější, než v supermarketech. Například máslo a je tu také lepší výběr masa,“ říkají návštěvníci tržnice.
Tržnice má otevřeno od pondělka do soboty, a jsou tu prakticky samé stálé obchody, s dlouhodobým pronájmem, které na noc zatahují rolety. V budoucnu by tu ale mělo vyrůst i skutečné tržiště, s pultíky pro jednodenní prodej.
„Ráno sem člověk přijde, pronajme si stůl na jeden den, ne s celým sortimentem, ale například pouze s rajčaty z vlastní zahrady,“ vysvětluje Slezsko.
V Bratislavě nejsou tržnice žádné novum. Je tu několik stálých trhů, kde seženete kvalitní zeleninu, sýry, žinčicu i pečivo z venkova. Nová farmářská tržnice sází na to, že kromě dobrého zboží nabídne i komfort a zábavu. Nakupování v suchu pod střechou s několika restauracemi, tématickými kulinářskými týdny a možná i hospodou v českém stylu.