V brazilském Salvadoru už rok jezdí metro, nikam se s ním ale nedostanete

Ani rok od začátku MS ve fotbale v Brazílii nejsou hotové některé slibované projekty. Třeba rychlá tramvaj v Cuiabá nezačala jezdit vůbec a zpozdí se nejméně o čtyři roky. Ve Fortaleze stavbu metra odložili na neurčito. Na místě, kudy mělo jezdit, místo toho chudí lidé postavili chatrče. V Salvadoru sice metro vyjelo den před startem mistrovství, zatím má ale jen pět stanic a rok od spuštění ještě není propojené se zbytkem dopravní sítě. Cestující proto zatím vozí zadarmo.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Metro v Salvadoru vyjelo den před MS ve fotbale. Dodnes nezahájilo komerční provoz | Foto: David Koubek

Na jednom z velkých a rušných náměstí uprostřed Salvadoru je vidět opravdový rozdíl.

Na jedné straně stávající městská hromadná doprava - „upocené“ autobusy, které se přetlačují na silnici o prostor s auty a do kterých se lidé tlačí skrz úzké turnikety, a hned vedle štrúdlu autobusů moderní prosklené vstupy do podzemí - do prostorného, klimatizovaného vestibulu metra.

„Pochybuju, že by metro dnes vůbec jezdilo, kdybychom tady neměli mistrovství světa ve fotbale,“ svěřuje se jeden z cestujících.

Přehrát

00:00 / 00:00

V brazilském Salvadoru otevřeli metro před rokem, den před zahájením MS ve fotbale. Dodnes jezdí zdarma, protože po městě se jen s ním nikam pořádně nedostanete

Za nový dopravní prostředek, z velké části jezdící na sloupech a visuté dráze, jsou rádi i tři středoškoláci – je rychlejší, pohodlnější, zkrátka lepší. V Salvadoru přitom metro začali stavět, když ještě nebyli na světě - v roce 1997.

I další cestující Juliana si myslí, že bez šampionátu by se těžko dočkali. „Metro by určitě nejezdilo. Udělali to pro turisty a nám to také pomohlo,“ říká.

„Metro jsme postavili z jiných peněz než z fondů určených na projekty mistrovství světa a náš hlavní cíl byl vždycky zlepšit život těch, co tady žijí,“ ujišťuje šéf dopravního podniku federálního státu Bahía.

Právě vláda tohoto regionu převzala projekt metra od radnice a za rok a půl dokázala to, co se předtím za 16 let nestihlo. Rozdělanou stavbu předala k dokončení soukromé firmě, která bude mít metro včetně budoucí druhé linky 30 let v koncesi.

„Je zřejmé, že mistrovství světa byl důvod pro ono načasování, tedy že jsme provoz spustili loni v červnu,“ přiznává ředitel dopravního podniku.

Metro zatím nejezdí naplno. Ve všední dny do 18 hodin, v sobotu do 14 a v neděli vůbec | Foto: David Koubek

Metro v Salvadoru, jezdící a přepravující, ovšem jednu vadu má – paradoxně to, že je zdarma. Okénka pro prodej jízdenek jsou potemnělá už rok. Juliana by jím jinak ani nejezdila. „Pokud bude stát jízdné tolik, co zveřejnili, budu chodit raději pěšky,“ uzavírá.

V současnosti má metro pět stanic, a jen jím se tak zatím lidé nikam ve městě pořádně nedostanou. Prozatím nemá dobrou návaznost ani na autobusy, ani dohodu o společném přestupním lístku a tarifu.

David Koubek, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme