V Bruselu půjčují dvě desítky elektromobilů
Elektromobily už nejsou úplnou technickou novinkou. Jejich většímu rozšíření ale zatím brání vyšší cena než u klasických vozů, také ale poměrně krátká dojezdová vzdálenost na jedno nabití a dlouhotrvající dobíjení baterií. Jednu z těchto prozatímních překážek, tedy cenu, lze obejít tím, že si auto nekoupíte, ale půjčíte. V Bruselu už jezdí 20 takových elektroaut, která si může půjčit kdokoliv.
Elektromobily společnosti Zen Car patří k takzvaným sdíleným autům. Systém carsharingu u normálních benzínových aut existuje v Bruselu už několik let. Vůz stojící na specielně vyhrazeném parkovišti si může pronajmout kdokoliv, kdo se v půjčovně přes internet zapíše a zaplatí roční poplatek. Není to ale tak, že by přišel k autu, kdy se mu zachce a mohl s ním odjet.
„Je nutná předchozí rezervace. Bez ní nemáte do auta přístup. Auto by vaši magnetickou kartu, která je klíčem k němu, nepoznalo,“ vysvětluje systém půjčování elektroaut majitel a ředitel společnosti Zen Car v jedné osobě Regis Leruth.
Jestli je pro vaši cestu nějaké auto ve vaší blízkosti k dispozici se dozvíte z webové stránky ihned a můžete si je objednat. V samotném autě to vypadá skoro stejně jako v jiném malém vozítku. Je to automat a tak tu není řadící páka. Místo ní barevná tlačítka.
„Pozice „risk“ tedy červené tlačítko dovoluje rychlou akceleraci, žluté je pro jízdu normální, zelený puntík je samozřejmě ekologický. V tomto režimu se spotřebovává nejméně paliva - tedy elektřiny z baterií a vůz má dojezd až 120 kilometrů. Modré tlačítko pro opatrnou jízdu se používá v nepříznivém počasí, třeba za hustého deště, nebo když je na silnici námraza,“ vysvětluje Leruth.
Dnes už je možné si v Bruselu půjčit 20 takových zelenobílých vozítek. Existuje také už 40 dobíjecích stojanů. Do konce roku slibuje majitel firmy Zen Car Regis Leruth dvojnásobek aut i stanic pro dobíjení. Zatím parkují na 16 místech, kde je možné si auto půjčit, ale je třeba ho tam také vrátit. V Bruselu sice předběhli Paříž, nebo Lucemburk, kde se na spuštění sítě pronajímatelných elektromobilů zatím chystají, ale projekt se teprve rozjíždí.
Otec projektu půjčovacích elektroaut v Bruselu Regis Leruth věří, že v elektromobilech je budoucnost městského autoprovozu.
„To musí nastat. Nejde o to říct, vyměňte všechna auta za elektromobily. Ty budou výborné do měst, pro jízdy na malé vzdálenosti. Řešení znečištění ovzduší se musí hledat tady. Není to největší problém na dálnici mezi Bruselem a pobřežím, je to potíž tady uvnitř ve městě,“ říká Leruth.
Podle Regise Lerutha nemusejí být elektromobily nejlepším řešením rychlé individuální dopravy ve městech, ale jsou určitě jedním z těch možných a dobrých.