V bytě kopilota našli vyšetřovatelé důkazy, že bral léky. Na den letu měl neschopenku

Druhý pilot, který zřejmě zavinil pád německého airbusu, bral léky. Tvrdí to němečtí vyšetřovatelé, kteří ale neupřesnili, jakou nemocí 27letý Andreas Lubitz trpěl. Policisté našli u něj v bytě také roztrhanou neschopenku vypsanou na den, kdy se jím řízené letadlo zřítilo ve francouzských Alpách. Podle vyšetřovatelů nalezené dokumenty svědčí o tom, že Lubitz svou chorobu před zaměstnavatelem skrýval.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Němečtí vyšetřovatelé uvedli, že při domovních prohlídkách se nenašel dopis na rozloučenou ani žádná stopa, z níž by se dalo soudit na to, že Lubitz mohl mít pro navedení letadla k zemi politický nebo náboženský motiv.

„Nicméně zabavená zdravotní dokumentace ukazuje na existenci nemoci a odpovídající lékařskou péči,“ uvedl mluvčí státního zastupitelství v Düsseldorfu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Co mohlo být příčinou jednání druhého pilota havarovaného letounu? Radiožurnál se ptal Jiřího Švarce z Psychiatrické léčebny v Bohnicích

Spekulace o tom, že měl Andreas Lubitz psychické problémy, se objevily v německých médiích již dříve. Například týdeník Spiegel uvedl, že při prohlídce bytů v Düsseldorfu a Montabauru, ve kterých se pilot zdržoval, se našly důkazy o tom, že byl psychicky nemocný.

Nejčtenější německý deník Bild s odvoláním na nejmenované interní dokumenty píše, že už před šesti lety byl pilot půldruhého roku v péči psychiatra, a kvůli depresím ho několikrát zařadili na nižší úroveň ve výcvikových leteckých kurzech.

Šéf společnosti Lufthansa Carsten Spohr ale ještě včera tvrdil, že pilot byl stoprocentně fit a měl za sebou všechny dovednostní i zdravotní prověrky.

Policejní vyšetřovatelé u domu rodičů Andrease Lubitze v obci Montabaur | Foto: Reuters

Několik sdružení pilotů varovalo před předčasnými závěry o tom, co bylo příčinou havárie. Hlavní francouzský odborový svaz pilotů zvažuje podání trestního oznámení. Vadí mu, že z vyšetřování předčasně unikly informace o hlasovém záznamu z kokpitu.

Právě na základě nahrávky vznikla interpretace událostí, která dává vinu za havárii druhému pilotovi. Podle pilotů je pro rekonstrukci událostí na palubě určující záznam z druhé černé skříňky, po které se v místě úterní havárie airbusu ve francouzských Alpách stále pátrá.

Policie hledá motiv Lubitze, pokračuje i pátrání po druhé černé skřínce

Číst článek

V médiích se objevily informace, že z rozboru záznamníku hovorů v pilotní kabině podle vyšetřovatelů vyplývá, že druhý pilot využil okamžiku, kdy kapitán odešel na toaletu. Zpět ho navzdory opakovaným výzvám a bušení na dveře z neznámých důvodů nepustil a zahájil klesání, které skončilo pádem stroje v Alpách a smrtí všech 150 lidí na palubě.

Bild napsal, že kapitán letu použil sekyru, která se nacházela na palubě stroje, a pokoušel se s její pomocí prorazit pancéřované dveře a zabránit katastrofě.

Záchranáři se mezi tím stále snaží získat druhou černou skříňku z havarovaného letadla. Najít zařízení ale není vůbec lehké. Nevysílá totiž žádný signál a objevit ho v tak členitém terénu je poměrně obtížné. Další záchranné týmy zase pracují na identifikaci obětí, teď sbírají vzorky DNA.

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme