V Číně se začaly objevovat padělky nejznámějších zahraničních vín

O tom, že v Číně najdete padělky nejrůznějšího zboží, se běžné ví. Nově se ale na čínském trhu objevují i láhve falešných zahraničních vín. A to dokonce nejznámější a nejdražší značky. V Číně je teď například více lahví známého francouzského vína Chateau Lafite Rothschild 82, než kolik se jich ve Francii vůbec vyrobilo.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Víno (ilustrační foto)

Víno (ilustrační foto) | Zdroj: ČTK

Krásná drahá láhev, lákavá viněta předního francouzského vinařství z Bordeaux - na obsah se už nemůžete dočkat. Už při otvírání ale zneklidní malá chyba v nápisu nebo materiálu. Nejhorší ale teprve přijde - uvnitř není lahodný nápoj, ale obarvená voda, v lepším případě slitky jiného vína. V Číně nic zvláštního.

„V Číně se běžně setkáváme s padělky známých vín a likérů. Ve falešné lahvi klidně prodávají namísto pravého obsahu třeba čaj, jen přidají barvivo a karamel. A někdo, kdo koňak nebo francouzské víno nikdy v životě nepil, to neodhalí,“ potvrzuje zástupce jedné z portugalských vinic Jakub.

V boji proti padělkům mohou podle Jakuba uspět jen vína znalí zákazníci. S tím souhlasí i Lenka Lopez Svobodová z vinařství Sogrape. Přesto se podle ní ale stále řada čínských kupců vín zaměřuje především na obal, namísto obsahu:

Přehrát

00:00 / 00:00

O falešných lahvích vína na čínském trhu informovala zpravodajka ČRo Kateřina Procházková

„Když má víno známé jméno, je červené, na láhvi je kvalitní viněta - nejlépe zlatá a se šťastným číslem, pak na trhu vede. A na dně láhve musí být prohlubeň, do které se vloží prst při jeho nalévání. Když tato prohlubeň chybí, automaticky takové víno řada Číňanů považuje za levné.“

Proč je pro čínské kupující tak důležitý obal, vysvětluje u jednoho ze stánku na hongkongském Vinexpu distributor vína Alex So:

„Víno se v Číně dává často jako dárek. Lidé si nechodí alkohol vybírat a kupovat sami. Rádi ho blízkým nebo obchodním partnerům darují. A proto je pro ně balení tak důležité.“

Zájem o víno v Asii údajně roste

Červené francouzské víno je v kurzu nejvíce. Bílé ani rose se v Asii moc nepije. Podle místních je to víno pro ženy. Kvalitní a pro zdraví prospěšné - jak propaguje i čínské ministerstvo zdravotnictví - je totiž víno červené. Dobré drahé víno navíc ukazuje, že osoba, která ho daruje nebo pije, má vysoké společenské postavení.

„I přesto, že lidé v Asii toho stále moc o vínech, neví, rádi si je čím dál více kupují. Ukazují tak na veřejnosti, že jsou šik a jdou s módou. Konzumace proto i přes neznalost roste. Ale samozřejmě i v Číně jsou už lidé, kteří si pít víno oblíbili,“ uvádí Jakub.

Na čem se ale všichni tito vinaři shodují, je, že i přesto, že Čína nemá dlouhou vinařskou tradici, svět rychle dohání. V Asii je o vína podle nich stále větší zájem. Do dvou let by se pak podle vinařství Sogrape mohla stát Čína šestým největším konzumentem vína na světě a v dalších letech poskočit ještě výš. Prodejcům je pak jedno, jestli je kupují Asiaté kvůli své potřebě být s dobrým vínem viděn, anebo protože jim chutná.

Kateřina Procházková, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme